Abstrakt
The article presents the most typical ways of co-building various types of film space through the verbal layer of the soundtrack: inside the frame and outside of it, diegetic and non-diegetic, and narrative and non-narrative. In order to discuss linguistic ways of co-creating space, the author used the tenets of mediolinguistics and the ideas of the textual image of the world and the linguistic image of the world.
Bibliografia
Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006
Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008
Język w mediach. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2014
Klejsa K., A film-like thing, czyli o tym, jak zjawiska filmopochodne utrudniają odpowiedź na pytanie: „co to jest film?”, [w:] Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010
Miławska-Ratajczak M., Dialog w roli głównej. Polszczyzna we współczesnym kinie na przykładzie wybranych autorów, Kraków 2018
Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków 2018
Ostrowska E., Przestrzeń filmowa, Kraków 2000
Pajdzińska A., Ryszard T., Językowy obraz świata – konwencja i kreacja, „Pamiętnik Literacki” 1996, r. LXXXVII, z. 4
Paździo J., Skowronek B., O dwóch Karolach i ich haremiankach. Lingwistyczny i (pop)kulturowy portret kobiecości i męskości w filmach „Och, Karol”, [w:] Oblicza płci. Język. Kultura. Edukacja, red. M. Karwatowska, J. Szpyra-Kozłowska, Lublin 2012
Przylipiak M., Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Sopot 2016
Skowronek B., Językowy obraz Rosji i Rosjan w kinie polskim po 1990 roku. Rekonesans, „Historyka. Studia Metodologiczne” 2011, t. XLI
Skowronek B., Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe, Kraków 2007
Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013
Sowińska I., Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów, Katowice 2001
Szczekała B., Kino postfabularne i karnawał atrakcji, „EKRANy” 2015, nr 3–4
Szczekała B., Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź 2018
filmografia
Locke, reż. Steven Knight (Anglia 2013)
Winni, reż. Gustaw Möller (Dania 2018)
Kieł, reż. Yorgos Lantimos (Grecja 2009)
Plemię, reż. Mirosław Słaboszpycki (Ukraina 2014)
Dzień świra reż. Marek Koterski (Polska 2002)
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).