Krzysztof Ptak. Oczy i twarze: Kornblumenblau – 300 mil do nieba – Cynga

Main Article Content

Katarzyna Taras

Abstrakt




In this text, I analyze Krzysztof Ptak’s contribution to such films as Kornblumenblau and Cynga by Leszek Wosiewicz, and 300 miles to heaven by Maciej Dejczera. These films belong to a time that can be characterized as a period of “hot times”, when Krzysztof Ptak was interested in using cinematographic methods to the limits of their possibilities. As far as the history of Polish cinema is concerned, it was then that Polish directors were looking for a new language to talk about the Polish past. Wosiewicz and Dejczer avoided the accusation of “americanization” of Polish cinema, which was charged to Władysław Pasikowski. This may be because Krzysztof Ptak was the cinematographer of their films.




Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Taras, K. (2021). Krzysztof Ptak. Oczy i twarze: Kornblumenblau – 300 mil do nieba – Cynga. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 28(37), 249-271. https://doi.org/10.14746/i.2020.37.15
Dział
Warsztat filmowca
Biogram autora

Katarzyna Taras, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi

Katarzyna Taras – absolwentka Uniwerystetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, doktor habilitowana nauk humanistycznych, profesor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, autorka trzech książek: Witkacy i film (2005), Egoista czy Edi? Bohaterowie najnowszych polskich filmów (2007), Frustraci. Bohaterowie filmowi i literaccy wobec polskiej rzeczywistości po 1989 roku (2012). ORCID 0000-0003-1500-5595.

Bibliografia

  1. Almendros N., Kilka myśli o moim zawodzie, tłum. T. Szczepański, „Kwartalnik Filmowy” 1994, 7–8
  2. Chyb M., „Filmowy Serwis Prasowy” 1989, 3
  3. Chyb M., Środek świata – rozmowa z Leszkiem Wosiewiczem, „Film” 1998, 5
  4. Janicka B., Wujek Franz, „Kino” 1994, 5
  5. Jopkiewicz T., Flirt z katem, „Film” 1989, 43
  6. Jurewicz W.T., „Film” 1992, 18
  7. Koźmiński K., Inne światy, „Polityka” 1992, 18
  8. Lebecka M., Fabuła będzie się bronić do końca – mówi Marcin Koszałka, „Kino” 2004, 12
  9. Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, mity, konteksty, Katowice 2009
  10. Malatyńska M., Notatki filmowe. Kornblumenblau, „Echo Krakowa”, 29.11.1989
  11. Morstin-Popławska A., Zrozumieć sens zapamiętanego. Wybrane aspekty ukazywania przeszłości w kinie polskim lat 90., [w:] Kino polskie wczoraj i dziś. Kino polskie po roku 1989, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Bydgoszcz 2007
  12. Niecikowski J., Język nowy, treść stara, „Film” 1989, 47
  13. Nykvist S., Kult światła. O filmach i ludziach. Rozmowy z Bengtem Forslundem, tłum. J. Balbierz, Izabelin 2006
  14. Ostrowska J., „Pianista” Romana Polańskiego, czyli Holocaust Story po polsku, [w:] Kino polskie 1989–2009. Historia krytyczna, red. A. Wiśniewska, P. Marecki, Warszawa 2010
  15. Przylipiak M., Nędza sztuki, „Kino” 1990, 3
  16. Schauer B., The Auteur Renaissance, 1968–1980, [w:] Cinematography, red. P. Keating, London, New York 2014
  17. Sołtysiak T., Świętokradca, „ITD”, 24.12.1989
  18. Stachówna G., 1993: My, psy, musimy trzymać się razem: „Psy”, [w:] Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K.J. Zarębski, Warszawa 2006
  19. Stachówna G., Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi, Kraków 2006
  20. Stevenson M., „Nie chce mi się z tobą gadać” – konstrukcje męskości w polskim kinie po roku 1989, [w:] Gender – film – media, red. E.H. Oleksy, E. Ostrowska, Kraków 2001
  21. Śmiałowski P., Błoto leje się z ekranu – rozmowa z Andrzejem J. Jaroszewiczem, „Kino” 2004, 12
  22. Śmiałowski P., Prędzej czy później negatyw zniknie – rozmowa z Krzysztofem Ptakiem, „Kino” 2004, 12
  23. Taras K., Chłopięca ballada – „Poznań ’56” Filipa Bajona, [w:] Październik 1956 w literaturze i filmie, red. M. Zawodniak, P. Zwierzchowski, Bydgoszcz 2010
  24. Taras K., Ideologia jest kobietą, [w:] Kino polskie wczoraj i dziś. Kino polskie po roku 1989, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Bydgoszcz 2007
  25. Taras K., Komu cyfra sprzyja?, „Kwartalnik Filmowy” 2003, 43
  26. Taras K., Wywiad z Leszkiem Wosiewiczem, „Echo Krakowa” 3.05.1992
  27. Wiśniewska M., Łagier jako sen wariata, „Polska Zbrojna” 1992, 98
  28. Wróbel M., Tadzikowe perypetie z totalitaryzmem. Metaforyzacja rzeczywistości łagrowej w filmie „Kornblumenblau” Leszka Wosiewicza, „Kwartalnik Filmowy” 2000, 29–30
  29. Wróblewski J., Gogol w świecie Sołżenicyna, „Obserwator” 21–22.03.1992