Gry pamięci. Valiant Hearts: The Great War i My Memory of Us w perspektywie kultury historycznej
PDF

Słowa kluczowe

Valiant Hearts: The Great War
My Memory of Us
historical games
historical culture
collective memory
game studies

Jak cytować

Pigulak , M. (2021). Gry pamięci. Valiant Hearts: The Great War i My Memory of Us w perspektywie kultury historycznej. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 29(38), 144–160. https://doi.org/10.14746/i.2021.38.09

Abstrakt

The paper aims to outline how video games Valiant Hearts: The Great War (Ubisoft Montpellier, 2014) and My Memory of Us (Juggler Games, 2018) use narrative and ludic structures to create commemorative stories about the First World War and the Second World War. The author refer to the concept of historical culture (among others, in Jörn Rüsen’s interpretation) and examine the connections between the two video games focusing on the issue of designers’ intentions (digital games as examples of the commemoration of the past), the genre similarity (2D platform games), the intermedial convergence and the press reception. He discusses the strategy of the cultural agreement between designers and users, analyzes historical narratives as a part of the gameplay, examines relations between the individual and collective’s perspective and characterizes immersion’s mechanisms which reinforce players’ identification with the victims of both wars.

https://doi.org/10.14746/i.2021.38.09
PDF

Bibliografia

Assmann A., Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013

Bartoszyński K., Konwencje gatunkowe powieści historycznej, „Pamiętnik Literacki” 1984, vol. LXXV, z. 2, s. 3–44

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniu i wartościach baśni, t. 1, Warszawa 1985

Burdzik T., Przestrzeń jako składnik tożsamości w świecie globalizacji, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2012, nr 11, s. 13–27

Chapman A., Foka A., Westin J., Introduction: what is historical game studies?, „Rethinking History” 2016, nr 21(3), s. 358–371

Cukras-Stelągowska J., Żydzi – tożsamość wobec zmiany, [w:] Różni razem. Młodzi polscy naukowcy o Żydach, red. J. Żyndul, Warszawa 2008, s. 268–281

Czajka Ł., Wielka Wojna jako temat gier wideo. Wyzwania dla edurozrywki w Valiant Hearts i Battlefield 1, „Homo Ludens” 2020, nr 1, s. 35–53

Gajewska G., Słowo – obraz – pamięć w labiryntach komiksu, „Biblioteka” 2008, nr 12(21), s. 101–115

Hassapopoulou M., Playing with history: collective memory, national trauma, and dark tourism in virtual reality docugames, „New Review of Film and Television Studies” 2018, nr 16, s. 365–392

Labuda G., Próba nowej systematyki i nowej interpretacji źródeł historycznych, „Studia Źródłoznawcze. Commentationes”, t. I, Warszawa 1957, s. 3–52

Levi D., Holocaust and Memory in The Global Age, Philadelphia 2005

Liszka P., Znaczenie formy literackiej zwanej baśnią w teologii dla ukazywania istotnych wartości humanistycznych, „Perspectiva” 2015, nr 2, s. 55–67

MacCallum-Stewart E., Parsler J., Controversies: Historicising the Computer Game, [w:] Proceedings of the 2007 DiGRA International Conference: Situated Play, red. D. Thomas, R. Appelman, Tokyo 2007, s. 203-210.

Marszałek M., Świadectwo, [w:] Modus memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 851–861

Michalik T., Pop-pamięć. Edukacja o Holocauście a gry komputerowe – od puzzli po „serious games”, „Acta Humana” 2014, nr 5, s. 127–138

Muriel D., Crawford G., Video Games as Culture. Considering the Role and Importance of Video Games in Contemporary Society, London – New York 2018

Myślenie historyczne. Część I. Jörn Rüsen: Nadawanie historycznego sensu, red. R. Traba, H. Thünemann, Poznań 2015

Pakier M., Pamięć historyczna, [w:] Modus memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 354–361

Playing the Past. History and Nostalgia in Video Games, red. Z. Whalen, L.N. Taylor, Nashville 2008

Ramos I., R.F. BURTON Revisited: alternate history, steampunk and the neo-victorian imagination, „Open Cultural Studies” 2017, nr 1, s. 591–603

Shliakhovchuk E., Muñoz García A., Intercultural perspective on impact of video games on players: insights from a systematic review of recent literature, „Educational Sciences: Theory & Practice” 2020, nr 20(1), s. 40–58

Sitarski P., Obroty kół historii. O historiozofii w grach komputerowych, [w:] Historia w kulturze współczesnej, red. P. Witek i inni, Lublin 2011, s. 53–60

Wanda George E., Das M., Remembering World War I: Memory influences and impact on intentions to visit war heritage sites, „Journal of Tourism & Hospitality” 2017, vol. 6, nr 2, <https://www.longdom.org/open-access/remembering-world-war-i-memory-influences-and-impact-on-intentionsto-visit-war-heritage-sites-2167-0269-1000273.pdf>, dostęp: 1.01.2021

War, Experience and Memory in Global Cultures Since 1914, red. A.K. Smith, S. Barkhof, New York 2018

Przywołane gry wideo

"11–11: Memories Retold" (Digixart Entertainment Studios i Aardman Animation, 2018)

Battlefield 1 (EA DICE, 2016)

Beyond The Wire (Redstone Interactive, 2020)

My Memory of Us (Juggler Games, 2018)

Rise Of Flight: The First Great Air War (777 Studios, 2009)

Strategic Command: World War I (Fury Software, 2011)

Toy Soldiers (Signal Studios, 2010)

Valiant Hearts: The Great War (Ubisoft Montpellier, 2014)

Verdun (M2H i Blackmill Games, 2015)

Wolfenstein: New Order (MachineGames, 2017)

Przywołane źródła internetowe

Mirowski J., Widzieliśmy polskie My Memory of Us – Valiant Hearts ma godnego następcę, <https://www.gry-online.pl/S022.asp?ID=12204>, dostęp: 1.01.2021

Mission Centenaire 14-18 – oficjalna strona projektu, <https://www.centenaire.org/fr>, dostęp: 1.01.2021

Mucharzewski M., Gdy Valiant Hearts spotyka powstanie warszawskie – recenzja

My Memory of Us, <https://graczpospolita.pl/recenzja-my-memory-of-us>, dostęp: 1.01.2021

Takahashi D., Valiant Hearts creator revisits The Great War with 11-11: Memories

Retold, <https://venturebeat.com/2018/04/25/valiant-hearts-creator-revisits-the-great-war-with-11-11-memories-retold/>, dostęp: 1.01.2021

TSA, Guillaume Cerda On The Letters And Emotions That Inspired Valiant Hearts, <https://www.thesixthaxis.com/2014/05/15/guillaume-cerda-on-the-letters-and-emotions-that-inspired-valiant-hearts/>, dostęp: 1.01.2021

Ubisoft, Valiant Hearts Developer Diary 3: History, <https://youtu.be/PlbO70XuZcA>, dostęp: 1.01.2021

Ubisoft, Valiant Hearts E3 Trailer [US], <https://youtu.be/MP8q5F6dFqQ>, dostęp: 1.01.2021

Ubisoft, Valiant Hearts. Developer Diary 1: Art & Emotion [US], <https://youtu.be/XQSD-JZruIw>, dostęp: 1.01.2021

Zimowska S., My Memory of Us – recenzja, <https://www.damagier.pl/gry-wideo/my-memory-of-us-recenzja/>, dostęp: 1.01.2021