Gry pamięci. Valiant Hearts: The Great War i My Memory of Us w perspektywie kultury historycznej

Main Article Content

Marcin Pigulak

Abstrakt

The paper aims to outline how video games Valiant Hearts: The Great War (Ubisoft Montpellier, 2014) and My Memory of Us (Juggler Games, 2018) use narrative and ludic structures to create commemorative stories about the First World War and the Second World War. The author refer to the concept of historical culture (among others, in Jörn Rüsen’s interpretation) and examine the connections between the two video games focusing on the issue of designers’ intentions (digital games as examples of the commemoration of the past), the genre similarity (2D platform games), the intermedial convergence and the press reception. He discusses the strategy of the cultural agreement between designers and users, analyzes historical narratives as a part of the gameplay, examines relations between the individual and collective’s perspective and characterizes immersion’s mechanisms which reinforce players’ identification with the victims of both wars.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Pigulak , M. (2021). Gry pamięci. Valiant Hearts: The Great War i My Memory of Us w perspektywie kultury historycznej. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 29(38), 144-160. https://doi.org/10.14746/i.2021.38.09
Dział
The Structure of Video Games
Biogram autora

Marcin Pigulak , Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Marcin Pigulak – mgr historii i filmoznawstwa. Doktorant w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Do jego zainteresowań badawczych należą między innymi audiowizualne oraz cyfrowe przejawy kultury historycznej, historiozofia w kinematografii, tematyka historyczna w grach wideo, a także sposoby konstruowania dyskursu dotyczącego pamięci zbiorowej. ORCID 0000-0001-8950-6937.

Bibliografia

  1. Assmann A., Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013
  2. Bartoszyński K., Konwencje gatunkowe powieści historycznej, „Pamiętnik Literacki” 1984, vol. LXXV, z. 2, s. 3–44
  3. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniu i wartościach baśni, t. 1, Warszawa 1985
  4. Burdzik T., Przestrzeń jako składnik tożsamości w świecie globalizacji, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2012, nr 11, s. 13–27
  5. Chapman A., Foka A., Westin J., Introduction: what is historical game studies?, „Rethinking History” 2016, nr 21(3), s. 358–371
  6. Cukras-Stelągowska J., Żydzi – tożsamość wobec zmiany, [w:] Różni razem. Młodzi polscy naukowcy o Żydach, red. J. Żyndul, Warszawa 2008, s. 268–281
  7. Czajka Ł., Wielka Wojna jako temat gier wideo. Wyzwania dla edurozrywki w Valiant Hearts i Battlefield 1, „Homo Ludens” 2020, nr 1, s. 35–53
  8. Gajewska G., Słowo – obraz – pamięć w labiryntach komiksu, „Biblioteka” 2008, nr 12(21), s. 101–115
  9. Hassapopoulou M., Playing with history: collective memory, national trauma, and dark tourism in virtual reality docugames, „New Review of Film and Television Studies” 2018, nr 16, s. 365–392
  10. Labuda G., Próba nowej systematyki i nowej interpretacji źródeł historycznych, „Studia Źródłoznawcze. Commentationes”, t. I, Warszawa 1957, s. 3–52
  11. Levi D., Holocaust and Memory in The Global Age, Philadelphia 2005
  12. Liszka P., Znaczenie formy literackiej zwanej baśnią w teologii dla ukazywania istotnych wartości humanistycznych, „Perspectiva” 2015, nr 2, s. 55–67
  13. MacCallum-Stewart E., Parsler J., Controversies: Historicising the Computer Game, [w:] Proceedings of the 2007 DiGRA International Conference: Situated Play, red. D. Thomas, R. Appelman, Tokyo 2007, s. 203-210.
  14. Marszałek M., Świadectwo, [w:] Modus memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 851–861
  15. Michalik T., Pop-pamięć. Edukacja o Holocauście a gry komputerowe – od puzzli po „serious games”, „Acta Humana” 2014, nr 5, s. 127–138
  16. Muriel D., Crawford G., Video Games as Culture. Considering the Role and Importance of Video Games in Contemporary Society, London – New York 2018
  17. Myślenie historyczne. Część I. Jörn Rüsen: Nadawanie historycznego sensu, red. R. Traba, H. Thünemann, Poznań 2015
  18. Pakier M., Pamięć historyczna, [w:] Modus memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 354–361
  19. Playing the Past. History and Nostalgia in Video Games, red. Z. Whalen, L.N. Taylor, Nashville 2008
  20. Ramos I., R.F. BURTON Revisited: alternate history, steampunk and the neo-victorian imagination, „Open Cultural Studies” 2017, nr 1, s. 591–603
  21. Shliakhovchuk E., Muñoz García A., Intercultural perspective on impact of video games on players: insights from a systematic review of recent literature, „Educational Sciences: Theory & Practice” 2020, nr 20(1), s. 40–58
  22. Sitarski P., Obroty kół historii. O historiozofii w grach komputerowych, [w:] Historia w kulturze współczesnej, red. P. Witek i inni, Lublin 2011, s. 53–60
  23. Wanda George E., Das M., Remembering World War I: Memory influences and impact on intentions to visit war heritage sites, „Journal of Tourism & Hospitality” 2017, vol. 6, nr 2, <https://www.longdom.org/open-access/remembering-world-war-i-memory-influences-and-impact-on-intentionsto-visit-war-heritage-sites-2167-0269-1000273.pdf>, dostęp: 1.01.2021
  24. War, Experience and Memory in Global Cultures Since 1914, red. A.K. Smith, S. Barkhof, New York 2018
  25. Przywołane gry wideo
  26. "11–11: Memories Retold" (Digixart Entertainment Studios i Aardman Animation, 2018)
  27. Battlefield 1 (EA DICE, 2016)
  28. Beyond The Wire (Redstone Interactive, 2020)
  29. My Memory of Us (Juggler Games, 2018)
  30. Rise Of Flight: The First Great Air War (777 Studios, 2009)
  31. Strategic Command: World War I (Fury Software, 2011)
  32. Toy Soldiers (Signal Studios, 2010)
  33. Valiant Hearts: The Great War (Ubisoft Montpellier, 2014)
  34. Verdun (M2H i Blackmill Games, 2015)
  35. Wolfenstein: New Order (MachineGames, 2017)
  36. Przywołane źródła internetowe
  37. Mirowski J., Widzieliśmy polskie My Memory of Us – Valiant Hearts ma godnego następcę, <https://www.gry-online.pl/S022.asp?ID=12204>, dostęp: 1.01.2021
  38. Mission Centenaire 14-18 – oficjalna strona projektu, <https://www.centenaire.org/fr>, dostęp: 1.01.2021
  39. Mucharzewski M., Gdy Valiant Hearts spotyka powstanie warszawskie – recenzja
  40. My Memory of Us, <https://graczpospolita.pl/recenzja-my-memory-of-us>, dostęp: 1.01.2021
  41. Takahashi D., Valiant Hearts creator revisits The Great War with 11-11: Memories
  42. Retold, <https://venturebeat.com/2018/04/25/valiant-hearts-creator-revisits-the-great-war-with-11-11-memories-retold/>, dostęp: 1.01.2021
  43. TSA, Guillaume Cerda On The Letters And Emotions That Inspired Valiant Hearts, <https://www.thesixthaxis.com/2014/05/15/guillaume-cerda-on-the-letters-and-emotions-that-inspired-valiant-hearts/>, dostęp: 1.01.2021
  44. Ubisoft, Valiant Hearts Developer Diary 3: History, <https://youtu.be/PlbO70XuZcA>, dostęp: 1.01.2021
  45. Ubisoft, Valiant Hearts E3 Trailer [US], <https://youtu.be/MP8q5F6dFqQ>, dostęp: 1.01.2021
  46. Ubisoft, Valiant Hearts. Developer Diary 1: Art & Emotion [US], <https://youtu.be/XQSD-JZruIw>, dostęp: 1.01.2021
  47. Zimowska S., My Memory of Us – recenzja, <https://www.damagier.pl/gry-wideo/my-memory-of-us-recenzja/>, dostęp: 1.01.2021