Reformator i statysta albo hulaka na metafizyczną skalę. O dwóch portretach cara Iwana Groźnego w kinie rosyjskim

Main Article Content

Andrzej Szpulak

Abstrakt

Reformer and Outstanding Politician or Rake on a Metaphysical Scale. Two Portraits of Tsar Ivan the Terrible in Russian Cinema

The text is an attempt to define the specificity of portraits of the first Russian Tsar, Ivan the Terrible, in the field of historiography and culture, including popular culture. This characteristic is referred then to the analysis of two films – S. Eisenstein's Ivan the Terrible (1944-1946) and P. Lungin’s Tsar (2009). These films depict two different interpretations of the historical figure presented above all in Russian discourse. On the one hand (Eisenstein), Ivan is seen as a prominent politician engaged in a state-building strategy; on the other (Lungin), he is above all a crazy criminal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Szpulak, A. (2013). Reformator i statysta albo hulaka na metafizyczną skalę. O dwóch portretach cara Iwana Groźnego w kinie rosyjskim. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 12(21), 334-341. https://doi.org/10.14746/i.2013.21.27
Dział
Varia

Referencje

  1. A. Pawłow, M. Perrie, Iwan Groźny. Car i tyran, przeł. S. Kędzierski, „Bellona”, Warszawa 2008, s. 16–18.
  2. A. Andrusiewicz, Iwan Groźny, „Świat Książki”, Warszawa 2006, s. 174–175.
  3. H. Troyat, Iwan Groźny. Krwawy twórca imperium, przeł. B. Przybyłowska, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2005.
  4. Por. T. Špidlik, Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, przeł. J. Dembska, Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa 2000, s. 224–242, 266–276
  5. P. Evdokimov, Kobieta i zbawienie świata, przeł. E. Wolicka, „W drodze”, Poznań 1991, s. 128.