Abstrakt
Moscow in black and white - three film portraits of the city
This article presents the three different portraits of Moscow depicted in the Russian films Walking the Streets of Moscow by Georgy Danielija, Taxi Blues by Pavel Lungin and Moscow by Alexander Zeldovich. The times the films were made (the thaw period, the period after the collapse of theSoviet Union, and the decline during the 1990s) determine differences in the directors’ perceptions. The picture of the city becomes a reflection of both hope and of more contemporary fears and anxieties.
Bibliografia
Z. Konopacki-Maciuk, Wizje miasta w filmie science fiction, „Architektura. Czasopismo techniczne” 2012, nr 1, s. 414–425
M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2000, s. 184.
L. Sysojewa, Ja szagaju po Moskwie – piesnia junosti [online], http://www.nashfilm.ru/sovietkino/1230.html [dostęp: 20 czerwca 2013].
L. Zakrżewskaja, Ja szagaju po Moskwie [online], http://www.russkoekino.ru/books/ruskino/ruskino-0063.shtml [dostęp: 20 czerwca 2013].
J. Wojnicka, Dzieci XX Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956–1968, Universitas, Kraków 2012, s. 418.
A. Płachow, „Czarnucha” i czarna otchłań, przeł. J.G., „Kino” 1990, nr 10, s. 35–36.
A. Ledóchowski, Łatwiej zabić niż zrozumieć. Taxi blues, „Film” 1990, nr 36, s. 19.
Ostatnia czerwona taksówka. Wywiad z Pawłem Łunginem, „Kino” 1991, nr 2, s. 45.
J. Płażewski, Archaiczne straszaki Rostisława Jurieniewa, „Kino” 1991, nr 1, s. 26.
B. Sokołow, Żrat’ „Moskwu” Zeldowicza i Soro-kina, [online], http://www.srkn.ru/criticism/sokolov1.shtml [dostęp: 20 czerwca 2013].
Z. Abdullajewa, Moskwa – „Moskwa”, „Iskusstwo kino” 2000, nr 11 [online], http://www.kinoart.ru/archive/2000/11/n11-article9 [dostęp: 20 czerwca 2013].
M. Lipowieckij, „Moskwa” – „Kultura Dwa”: opyt parallel’nogo cztienija, „Iskusstwo kino” 1998, nr 2 [online], http://kinoart.ru/archive/1998/02/n2-article16 [dostęp: 20 czerwca 2013].
Licencja
Copyright
© 2013 Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
OPEN ACCESS