Miasto i jego ukryty wymiar w sztuce

Main Article Content

Remigiusz Koniecko

Abstrakt

The City and its hidden dimension in art

The purpose of this article is to show the relationship between art, photography and architectural spaces that create new creative visions in these areas. The explored topic reveals a situation that affects the understanding of the current role of architecture, where previously there was no place for abstract concepts. Today this gap is complemented by artists as well as by architects, who often straddle architectural practice and a desire to be an artist. The penetration of these attitudes creates a situation in which the previously outlined boundaries of both disciplines are being crossed, in what might be called the transgression of art and architecture. As a result, a relationship between an artist and a given space is created. But what effect has this on the understanding of the relationship? What can we learn from these relationships?

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Koniecko, R. (2013). Miasto i jego ukryty wymiar w sztuce. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 12(21), 151-172. https://doi.org/10.14746/i.2013.21.12
Dział
Temat numeru

Bibliografia

  1. Miasto w sztuce – sztuka miasta, red. E. Rewers, Universitas, Kraków 2010, s. 6.
  2. W. S. Johnson, M. Rice, C. Williams, A History of Photography. From 1839 to the present, George Eastman House, Rochester, NY, Köln, New York 2010, s. 91‒92.
  3. M. Michałowska, Fotografia i miasto – dyskurs spojrzenia, w: Miasto w sztuce – sztuka miasta, op. cit., s. 414.
  4. B. Osińska, Sztuka i czas, WSiP, Warszawa 1988, s. 81.
  5. J. Dominiczak, Miasto dialogiczne, część III: Architektura czasu, „Architektura” 2002, nr 12, s. 58.
  6. M. Bieńczyk, Przezroczystość, „Znak”, Kraków 2007, s. 168.
  7. Ch. Norberg-Schulz, Bycie, przestrzeń i architektura, przeł. B. Gadomska, „Murator”, Warszawa 2000, s. 32.
  8. B. van Berkel, C. Bos, Niepoprawni wizjonerzy, przeł. H. Szulczewska, „Murator”, Warszawa 2000, s. 7.
  9. J. Berdyszak, Kilka doświadczeń z fotografią efemeryczną, Prace naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2003, s. 245.
  10. J. Berdyszak, Fotografia jako skamielina i jako zwierciadło odbijające efemerycznie, Prace naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2003, s. 16.
  11. J. Niewiara, Na granicy sztuki i architektury, „Architektura & Biznes” 2004, nr 3, s. 42.