Krytyka stalinizmu w 1950 roku: Andre Bazina analiza kina epoki stalinowskiej

Main Article Content

LARS KLEBERG

Abstrakt

Criticism of Stalinism in 1950: André Bazin’s analysis of Stalinist era cinema

The main purpose of the article is to analyze attempts at a critique of Stalinism in cinematography in the work of the outstanding French film theorist and critic Andre Bazin. Through a comparison of Bazins opinions with statements by his adversary Georges Sadoul, Lars Kleberg shows the vast context of the debate on this topic, which occurred in France in the 1950s.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
KLEBERG, L. (1). Krytyka stalinizmu w 1950 roku: Andre Bazina analiza kina epoki stalinowskiej. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 18(27), 5-18. https://doi.org/10.14746/i.2016.27.01.
Dział
Temat numeru

Bibliografia

  1. Andrew D., 1990, André Bazin, rev. ed., New York–Oxford.
  2. Andrew D., 1997, André Bazin’s ’Evolution’, w: Defining Cinema, ed. P. Lehman, New Brunswick, N.J., s. 73–94.
  3. Baecque A. de, 2003, George Sadoul, Les lettres françaises et le cinéma stalinien en France, w: Le cinéma ”stalinien”: questions d’histoire, ed. N. Laurent, Toulouse, s. 215–225.
  4. Bazin A., 1946, Le Cinema. Bataille durail. – Ivan le Terrible, „Esprit” 4, s. 667–671.
  5. Bazin A., 1950, Le cinéma soviétique et le mythe de Staline, „Esprit” 8,
  6. s. 210–235.
  7. B[azin] A., 1953, Precieux Stakanov: Un été prodigieux, „Esprit” 3,
  8. s. 444–445.
  9. Bazin A., 1958, Le cinéma soviétique et le mythe de Staline, w: Qu’est-ce que le cinéma? 1, Ontologie et langage, Éditions du verf, Paris, s. 75–89.
  10. Bazin A., 1963, Ewolucja języka filmu, w: A. Bazin, Film i rzeczywistość, wyb., tłum. i posł. B. Michałek, Warszawa.
  11. Bazin A., 1978, The Stalin Myth in Soviet Cinema, transl. by G. Gurrieri,
  12. Film Criticism vol. 3, no. 1 (Fall), s. 17–26.
  13. Bazin A., 1985, The Stalin Myth in Soviet Cinema, w: Movies and Methods, ed. B. Nichols, vol. 2, Berkeley–Los Angeles, s. 29–40.
  14. Bazin A., 1997, The Myth of Stalin in the Soviet Cinema, w: Bazin at Work, transl. by A. Piette and B. Cardullo, ed. by B. Cardullo, Routledge, New York, s. 23–40.
  15. Bazin A., 2004, What Is Cinema? I–II, Essays selected and transl. by H. Gray, new. ed., Berkeley.
  16. Furhammar L., Isaksson F., 1971, Politik och film, ny, rev. upplaga, PAN/Norstedts, Stockholm.
  17. Gjunter G., Dobrenko E. (red.), 2000, Socrealističeskij kanon. Sbornik
  18. statej, Akademičeskij projekt, Moskva.
  19. Golomstock I., 1990, Totalitarian Art: in the Soviet Union, the Third Reich, Fascist Italy and the People’s Republic of China, transl. by R. Chandler, Collins-Harvill, London.
  20. Groys B., 1988, Gesamtkunstwerk Stalin: die gespaltene Kultur in der Sowjetunion, Carl Hanser, München.
  21. Günther H., 1984, Die Verstaatlichung der Literatur. Entstehung und Funktionsweise des sozialistisch-realistischen Kanons in der sowjetischen Literatur der 30er Jahre, Stuttgart.
  22. Gutkin I., 1999, The Cultural Origins of the Socialist Realist Aesthetic, 1890–1934, Evanston, Ill.
  23. Kleberg L., 2007, Ksemiotike telefona, w: Varietas et concordia. Essays in Honour of Pekka Pesonen, eds.B. Hellman, T. Huttunen, G. Obatning, ”Slavica Helsingiensia 31”, Helsingin yliopisto, Helsinki, s. 362–378.
  24. Kleberg L., 2012, Silence and surveillance. A history of culture and communication [The telephone in Russia and the Soviet Union], „Baltic Worlds” V. 1, March, s. 18–24.
  25. Lahusen Th., Dobrenko E. (eds.), 1997, Socialist Realism Without Shores, Durham.
  26. Laurent N. (ed.),2003, Le cinéma ”stalinien”: questions d’histoire, Toulouse.
  27. Lotman J., 1977, Filmens semiotik och filmestetiska frågor, introd. av Olle Sjögren, övers. av Bengt Eriksson, Stockholm.
  28. Morgan D., 2006, Rethinking Bazin: Ontology and Realist Aesthetics, „Critical Inquiry” 3 (vol. 32), s. 44–481.
  29. Nordmark D., 1976, Bildspråkets betydelser. Ett bidrag till filmteorins historia, PAN/Norstedt, Stockholm, s. 78–88 (kap. 5, ”André Bazin och den heliga verkligheten”).
  30. Papernyj V., 1985, Kultura ”Dva”, Ann Arbor.
  31. Sadoul G., 1950, ’Esprit et ses mythes, „Les lettres françaises” 31.08.
  32. Taylor R., 1949, [review of ] M. Chiaureli: The Fall of Berlin (Padenie Berlina, two parts,), KinoKultura 15, January 2007, http://www.kinokultura.com/2007/15rpadenie.shtml> [dostęp: 19.06.2007].
  33. Taylor R., Spring D. (eds.), 1993, Stalinism and Soviet Cinema, London–New York.
  34. Terc A., 2005, Čto takoe socialističeskij realizm?, w: Antologija amizdata. Nepod-cenzurnaja literatura v SSSR. 1950-e–1980-e gody, red. V.V. vgrunov, t. I, kn. I, s. 458–473.
  35. Tertz A., 1959, Le réalisme socialiste, „Esprit”, 2, s. 335–367.
  36. Watts Ph., 2005, Roland Barthes’s Cold-War Cinema, „SubStance”, 3 (108), s. 17–32.