Sztuka permutacyjna jako forma oporu w kinie eksperymentalnym

Main Article Content

FILIP GABRIEL PUDŁO

Abstrakt

Permutation Art as a Form of Resistance in Experimental Cinema

This study aims to present two examples of permutation films as forms through which experimental cinema resisted the reality of the 1970s. The analysis is based on two works by members of the Workshop of the Film Form: “1, 2, 3... Cinematographers Exercise” by Paweł Kwiek and “Apnoea” by Wojciech Bruszewski. Analysis and comparison of the two oeuvres is performed with the use of methods characteristic for these types of cinematic forms. This work also discusses the idea and historical context of permutation art and presents its relationship with particular current activities in the field of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
PUDŁO, F. G. (1). Sztuka permutacyjna jako forma oporu w kinie eksperymentalnym. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 18(27), 143-150. https://doi.org/10.14746/i.2016.27.10.
Dział
Temat numeru

Referencje

  1. Kluszczyński R.W., 2012, Przestrzenie generatywności. Wprowadzenie do twórczości Wojciecha Bruszewskiego, „Dialog” nr 7–8.
  2. Meigh-Andrews C., 2006, A History of Video Art, Berg, New York.
  3. Ronduda Ł., 2009, Sztuka polska lat 70. Awangarda, Warszawa.
  4. Shanken E.A., 2009, Art and Electronic Media, London.
  5. Warsztat Formy Filmowej 1970–1977, 2000, red. R.W. Kluszczyński, Warszawa.
  6. Wilson S., 2002, Information Arts, Intersections of Art, Science, and Technology, Cambridge, Mass.
  7. Zagrodzki J., 2010, Bruszewski. Fenomeny percepcji, Łódź.
  8. www.artmuseum.pl/pl/filmoteka/praca/bruszewski-wojciech-bezdech>.
  9. www.artmuseum.pl/pl/filmoteka/praca/kwiek-pawel-123-cwiczenie-peratorskie>.