Abstrakt
Film fairy tales exhausted.The impact of postmodernism on the change in Disney film adaptations of fairy talesThe author gives attention to the issue of modern adaptations of fairy tales produced by Walt Disney Animation Studios. The three selected films: The Princess and the Frog (2009), Tangled (2010) and Frozen (2013) show the changes taking place in the sphere of axiology and the aesthetics in animated fairy tale films under the influence of postmodern trends. She notes that the intertextual dialogue takes place not only at the literature-film level, but also between earlier and later adaptations. On the basis of this analysis, she tries to determine the type of viewer to whom the newly-created message is addressed.
Bibliografia
Baudrillard J., 1998, Precesja symulakrów, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków.
Bettelheim B., 1996, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, Warszawa.
Gellner E., 1997, Postmodernizm, rozum i religia, przeł. M. Kowalczuk, Warszawa.
Hains R.C., 2014, The Princess Problem: Guiding Our Girls through the Princess-Obsessed Years, Naperville.
Kalarus O., 2014, Królewna Śnieżka kontra postmodernizm. Na podstawie twórczości Donalda Barthemelego, Andrzeja Sapkowskiego i Kaori Yuki,
w: Baśń we współczesnej kulturze. T. 1 : Niewyczerpana moc baśni: literatura-sztuka-kultura masowa, red. K. Ćwiklak, Poznań.
Kostecka W., 2014, Baśń postmodernistyczna, Warszawa.
Lyotard J.-F., 1998, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, przeł. M.P. Markowski, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków.
Matyas V., 2010, Tale as Old as Time: A Textual Analysis of Race and Gender in Disney Princess Films, Hamilton.
McHale B., 1998, Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana dominanty, przeł. M.P. Markowski, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków.
Owens C., 1998, Dyskurs innych: Feministki i postmodernizm, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, przeł. M. Sugiera, Kraków.
Propp W., 2011, Morfologia bajki magicznej, przeł. P. Rojek, Kraków.
Schiller H.I., 1976, Sternicy świadomości, przeł. U. Szczepańska, Kraków.
Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego, 2006, red. J. Beck, przeł. E. Romkowska i A. Kołodyński, Warszawa.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).