Semiotyka twarzy kata i ofiary

Main Article Content

MAREK HENDRYKOWSKI

Abstrakt

Semiotics of the hangman and victim’s faces

Murderous ideologies drive and fabricate innumerable forms of social falsehood. One of the objects of the perfidious falsification of reality generated in the totalitarian system is the human face. Drawing on classics of Polish and world cinema, and also on the memory of culture, Marek Hendrykowskis study contains a semiotic analysis of the deep structures of images, which present the executioner-victim based on violence executioner as a variant of inter-human relations in totalitarian systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
HENDRYKOWSKI, M. (1). Semiotyka twarzy kata i ofiary. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 18(27), 354-364. https://doi.org/10.14746/i.2016.27.25.
Dział
Varia

Bibliografia

  1. Foucault M., 1998, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T.
  2. Komendant, Warszawa.
  3. Goffman E., 2006, Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Warszawa.
  4. Jasielska A., 2013, Reprezentacja współczesnych modeli emocji w dziełach sztuki, „Teksty Drugie” nr 6.
  5. Leociak J., 2006, Dzieci Holocaustu: awers i rewers, w: Poetyka, Polityka, retoryka, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa.
  6. Levi P., 2007, Pogrążeni i ocaleni, przeł. S. Kasprzysiak, Kraków.
  7. Lévinas E., 1991, Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. A. Kuryś, Gdynia.
  8. Lévinas E., 1998, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Warszawa.
  9. Mąka-Malatyńska K., 2006, Krall i filmowcy, Poznań.
  10. Mąka-Malatyńska K., 2012, Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim filmie, Poznań.
  11. Pawełczyńska A., 1995, Przemoc i wartości, Warszawa.
  12. Szpulak A., Filmy Wojciecha Marczewskiego, 2009, Poznań.