Semiotics of the hangman and victim’s faces
PDF (Język Polski)

Keywords

victim
hangman
face
totalitarianism
normal
monster
totalitarian interface
poetics
aesthetics
rhetorics
photography
image
moving image
fact
reality
memorization
testimony
atrocity
degradation
constraint
abusement
prison
concentratio

How to Cite

HENDRYKOWSKI, M. (2016). Semiotics of the hangman and victim’s faces. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 18(27), 354–364. https://doi.org/10.14746/i.2016.27.25.

Abstract

Semiotics of the hangman and victim’s faces

Murderous ideologies drive and fabricate innumerable forms of social falsehood. One of the objects of the perfidious falsification of reality generated in the totalitarian system is the human face. Drawing on classics of Polish and world cinema, and also on the memory of culture, Marek Hendrykowskis study contains a semiotic analysis of the deep structures of images, which present the executioner-victim based on violence executioner as a variant of inter-human relations in totalitarian systems.

https://doi.org/10.14746/i.2016.27.25.
PDF (Język Polski)

References

Foucault M., 1998, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T.

Komendant, Warszawa.

Goffman E., 2006, Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Warszawa.

Jasielska A., 2013, Reprezentacja współczesnych modeli emocji w dziełach sztuki, „Teksty Drugie” nr 6.

Leociak J., 2006, Dzieci Holocaustu: awers i rewers, w: Poetyka, Polityka, retoryka, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa.

Levi P., 2007, Pogrążeni i ocaleni, przeł. S. Kasprzysiak, Kraków.

Lévinas E., 1991, Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. A. Kuryś, Gdynia.

Lévinas E., 1998, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Warszawa.

Mąka-Malatyńska K., 2006, Krall i filmowcy, Poznań.

Mąka-Malatyńska K., 2012, Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim filmie, Poznań.

Pawełczyńska A., 1995, Przemoc i wartości, Warszawa.

Szpulak A., Filmy Wojciecha Marczewskiego, 2009, Poznań.