Abstrakt
Semiotics of the hangman and victim’s facesMurderous ideologies drive and fabricate innumerable forms of social falsehood. One of the objects of the perfidious falsification of reality generated in the totalitarian system is the human face. Drawing on classics of Polish and world cinema, and also on the memory of culture, Marek Hendrykowskis study contains a semiotic analysis of the deep structures of images, which present the executioner-victim based on violence executioner as a variant of inter-human relations in totalitarian systems.
Bibliografia
Foucault M., 1998, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T.
Komendant, Warszawa.
Goffman E., 2006, Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Warszawa.
Jasielska A., 2013, Reprezentacja współczesnych modeli emocji w dziełach sztuki, „Teksty Drugie” nr 6.
Leociak J., 2006, Dzieci Holocaustu: awers i rewers, w: Poetyka, Polityka, retoryka, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa.
Levi P., 2007, Pogrążeni i ocaleni, przeł. S. Kasprzysiak, Kraków.
Lévinas E., 1991, Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. A. Kuryś, Gdynia.
Lévinas E., 1998, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Warszawa.
Mąka-Malatyńska K., 2006, Krall i filmowcy, Poznań.
Mąka-Malatyńska K., 2012, Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim filmie, Poznań.
Pawełczyńska A., 1995, Przemoc i wartości, Warszawa.
Szpulak A., Filmy Wojciecha Marczewskiego, 2009, Poznań.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.