Ukryte kamery Stanisława Barei

Main Article Content

Piotr Pławuszewski

Abstrakt

The article is the introduction to Stanisław Bareja’s master’s thesis Zagadnienia realizacji filmów z ukrytej kamery stanowiących część telewizyjnych programów rozrywkowych [Candid camera filmmaking for entertainment TV programs, 1974]. It points out the American background of the candid camera genre, like Allen Funt’s production, which started in 1948 [ABC], and specifies the main focus of Bareja’ thesis, e.g. multi-stage process of making candid camera clips for Polish TV and the mechanics of making audience laugh.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Pławuszewski, P. (2014). Ukryte kamery Stanisława Barei. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 14(23), 179-188. https://doi.org/10.14746/i.2014.23.17
Dział
Warsztat filmowca

Bibliografia

  1. M. Replewicz, Stanisław Bareja. Król krzywego zwierciadła, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2009, s. 161, 317.
  2. J. Gruza, 40 lat minęło jak jeden dzień, Czytelnik, Warszawa 1998, s. 131.
  3. M. Loomis, Candid Camera, w: Encyclopedia of Television, vol. 1, ed. H. Newcomb, FitzroyDearborn, New York 2004, s. 443.
  4. B. Yesil, Reel Pleasures: Exploring the Historical Roots of Media Voyeurism and Exhibitionism, “Counterblast: The e-Journal of Culture and Communication” 2001 (November), vol. 1, no. 1, s. 3 [online], <http://pdf.aminer.org/000/306/377/voyeurism_exhibitionism_and_privacy_on_the_internet.pdf>[dostęp: 2 lipca 2014].
  5. S. Milgram, J. Sabini, Candid Camera, „Society” 1979, nr 16, s. 72–75.
  6. PIK, Poezja i obyczaje, „Gazeta Robotnicza” 1972, nr 40, s. 7.