Pressto.

Page Header

Hidden cameras of Stanisław Bareja

Piotr Pławuszewski

DOI: https://doi.org/10.14746/i.2014.23.17

Abstract


The article is the introduction to Stanisław Bareja’s master’s thesis Zagadnienia realizacji filmów z ukrytej kamery stanowiących część telewizyjnych programów rozrywkowych [Candid camera filmmaking for entertainment TV programs, 1974]. It points out the American background of the candid camera genre, like Allen Funt’s production, which started in 1948 [ABC], and specifies the main focus of Bareja’ thesis, e.g. multi-stage process of making candid camera clips for Polish TV and the mechanics of making audience laugh.

Keywords


candid camera; Stanisław Bareja; Allen Funt; TV show; ethics; psychology; laughing; sense of humor

Full Text:

References


M. Replewicz, Stanisław Bareja. Król krzywego zwierciadła, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2009, s. 161, 317.

J. Gruza, 40 lat minęło jak jeden dzień, Czytelnik, Warszawa 1998, s. 131.

M. Loomis, Candid Camera, w: Encyclopedia of Television, vol. 1, ed. H. Newcomb, FitzroyDearborn, New York 2004, s. 443.

B. Yesil, Reel Pleasures: Exploring the Historical Roots of Media Voyeurism and Exhibitionism, “Counterblast: The e-Journal of Culture and Communication” 2001 (November), vol. 1, no. 1, s. 3 [online], [dostęp: 2 lipca 2014].

S. Milgram, J. Sabini, Candid Camera, „Society” 1979, nr 16, s. 72–75.

PIK, Poezja i obyczaje, „Gazeta Robotnicza” 1972, nr 40, s. 7.

PRESSto2AMUR - export

Statystyki

Abstract - 150 PDF (Język Polski) - 189

Altmetric

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015