Abstract
The simulacre lightness of being – aestheticization in documentary photographyThe starting point for analyzing aestheticization processes in contemporary documentary photography in this text are both the “poetic” images of lightness in literature and culture analyzed in a lecture by Italo Calvino (Six Memos for the Next Millennium) and the critical thought of Wolfgang Welsch on intentional aestheticization processes in the real world. According to Welsch, these processes, through specific procedures of “lavishing lightness”, cease to be a binding image of the world and become part of a culture game (Grenzgange der Asthetik). Examples selected for analysis include award-winning documentary photography, including war photography, represented by the work of Georges Merillon, Sebastiao Salgado, Luc Delahaye, Simon Norfolk and Tim Hetherington. These ‘aestheticization procedures’ are outlined in this text in the context of the history of photography perceived as its “struggle” for a place in the history of art, as well as in the context of the theoretical considerations which accompany these processes.
References
ahel, 2004, The End of the Road, Oakland, CA.
Belting H., 2007, Antropologia obrazu, przeł. M. Bryl, Kraków.
Berkeley G., 2005, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, przeł. J. Salamon, http://www.pistis.pl/biblioteka/Berkeley%20-%20Traktat%20o%20zasadach.pdf> [dostęp: 10.09.2014].
Calvino I., 1996, Wykłady amerykańskie, przeł. A. Wasilewska, Gdańsk.
Cotton Ch., 2010, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków.
Cymer A., 2009, 10 najbogatszych fotografów świata: Sebastiao Salgado, http://www.swiatobrazu.pl/10-najbogatszych-fotografow-swiata-sebastiao-salga-do-17683.html> [dostęp: 15.09.2014].
Edwards S., 2014, Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie, Kraków.
Encyclopedia of Nineteenth-Century Photography, 2008, ed. J. Hannavy, New York.
Gershoni S., Kobayashi H., 2005, How We Look At Photographs: Lightness Perception and Aesthetic Experience, http://www.psycho.hes.kyushu-u.ac.jp/~lab_miura/Kansei/Workshop/proceedings/O-203.pdf> [dostęp: 10.09.2014].
Kędzielawska G., 2012, Przewodnik dokumentalisty, Łódź.
Lechowicz L., 2013, Historia fotografii 1839–1939, t. 1, Łódź.
Lorenz K., 2003, Tak zwane zło: Społeczne zachowania człowieka, przeł. A.D. Tuszyńska, Warszawa.
Markiewicz P., Przybysz P., 2007, Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni, w: Obrazy w umyśle, red. P. Francuz, Warszawa.
Migrations, 2000, New York.
Mistycyzm–Sebastião Salgado „Kopalnia złota Serra Pelada”
http://fotodinoza.blogspot.com/2014/01/mistycyzm-sebastiao-salgado-kopalnia.html> [dostęp: 5.09.2014].
Olechnicki K., 2003, Antropologia obrazu, Warszawa.
Pijarski K., 2013, (Po)nowoczesne losy obrazów: fotografia między
archiwum a opowieścią, Łódź.
Pluta A., 2014, Salgado – etyczny wymiar fotografii „Magazyn Sztuka” Portal Kulturalny, http://www.mgzn.pl/artykul/1340/salgado-etyczny-wymiar-fotografii> [dostęp: 12.09.2014].
Pontremoli E., 2007, Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności, przeł. M.L. Kalinowski, Gdańsk.
Potocka M.A., 2010, Fotografia, Warszawa.
Przybysz P., Markiewicz P., 2005, Mózg smakuje sztuki piękne, "Charaktery” 11(117), s. 37–39.
Rouille A., 2007, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Kraków.
Salgado S., 2009, An Uncertain Grace with essays by E. Galeano, F. Ritchin, http://pulsemedia.org/2009/04/26/the-kind-of-things-he-writes/
[dostęp: 5.09.2014].
Sontag S., 2009, O fotografii, przeł. S. Magala, Kraków.
Sontag S., 2010, Widok cudzego cierpienia, tłum. S. Magala, Kraków.
Sullivan B., 2003, The Real Thing: Photographer Luc Delahaye, www.artnet.com/magazine/features/sullivan/sullivan4-10-03.asp> [dostęp: 29.09.2014].
The Children: Refugees and Migrants, 2000, New York.
Vinci Leonardo da, 2006, Traktat o malarstwie, przeł. M. Rzepińska, Gdańsk.
Welsch W., 2005, Estetyka poza estetyką, przeł. K. Guczalska, Kraków.
Woodham-Smith C., 1953, The Reason Why, London, https://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Fenton> [dostęp: 5.09.2014].
Workers: Archaeology of the Industrial Age 1993, London.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Images are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Images grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution 4.0. License (CC BY 4.0). Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Images since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).