Abstrakt
The simulacre lightness of being – aestheticization in documentary photographyThe starting point for analyzing aestheticization processes in contemporary documentary photography in this text are both the “poetic” images of lightness in literature and culture analyzed in a lecture by Italo Calvino (Six Memos for the Next Millennium) and the critical thought of Wolfgang Welsch on intentional aestheticization processes in the real world. According to Welsch, these processes, through specific procedures of “lavishing lightness”, cease to be a binding image of the world and become part of a culture game (Grenzgange der Asthetik). Examples selected for analysis include award-winning documentary photography, including war photography, represented by the work of Georges Merillon, Sebastiao Salgado, Luc Delahaye, Simon Norfolk and Tim Hetherington. These ‘aestheticization procedures’ are outlined in this text in the context of the history of photography perceived as its “struggle” for a place in the history of art, as well as in the context of the theoretical considerations which accompany these processes.
Bibliografia
ahel, 2004, The End of the Road, Oakland, CA.
Belting H., 2007, Antropologia obrazu, przeł. M. Bryl, Kraków.
Berkeley G., 2005, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, przeł. J. Salamon, http://www.pistis.pl/biblioteka/Berkeley%20-%20Traktat%20o%20zasadach.pdf> [dostęp: 10.09.2014].
Calvino I., 1996, Wykłady amerykańskie, przeł. A. Wasilewska, Gdańsk.
Cotton Ch., 2010, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków.
Cymer A., 2009, 10 najbogatszych fotografów świata: Sebastiao Salgado, http://www.swiatobrazu.pl/10-najbogatszych-fotografow-swiata-sebastiao-salga-do-17683.html> [dostęp: 15.09.2014].
Edwards S., 2014, Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie, Kraków.
Encyclopedia of Nineteenth-Century Photography, 2008, ed. J. Hannavy, New York.
Gershoni S., Kobayashi H., 2005, How We Look At Photographs: Lightness Perception and Aesthetic Experience, http://www.psycho.hes.kyushu-u.ac.jp/~lab_miura/Kansei/Workshop/proceedings/O-203.pdf> [dostęp: 10.09.2014].
Kędzielawska G., 2012, Przewodnik dokumentalisty, Łódź.
Lechowicz L., 2013, Historia fotografii 1839–1939, t. 1, Łódź.
Lorenz K., 2003, Tak zwane zło: Społeczne zachowania człowieka, przeł. A.D. Tuszyńska, Warszawa.
Markiewicz P., Przybysz P., 2007, Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni, w: Obrazy w umyśle, red. P. Francuz, Warszawa.
Migrations, 2000, New York.
Mistycyzm–Sebastião Salgado „Kopalnia złota Serra Pelada”
http://fotodinoza.blogspot.com/2014/01/mistycyzm-sebastiao-salgado-kopalnia.html> [dostęp: 5.09.2014].
Olechnicki K., 2003, Antropologia obrazu, Warszawa.
Pijarski K., 2013, (Po)nowoczesne losy obrazów: fotografia między
archiwum a opowieścią, Łódź.
Pluta A., 2014, Salgado – etyczny wymiar fotografii „Magazyn Sztuka” Portal Kulturalny, http://www.mgzn.pl/artykul/1340/salgado-etyczny-wymiar-fotografii> [dostęp: 12.09.2014].
Pontremoli E., 2007, Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności, przeł. M.L. Kalinowski, Gdańsk.
Potocka M.A., 2010, Fotografia, Warszawa.
Przybysz P., Markiewicz P., 2005, Mózg smakuje sztuki piękne, "Charaktery” 11(117), s. 37–39.
Rouille A., 2007, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Kraków.
Salgado S., 2009, An Uncertain Grace with essays by E. Galeano, F. Ritchin, http://pulsemedia.org/2009/04/26/the-kind-of-things-he-writes/
[dostęp: 5.09.2014].
Sontag S., 2009, O fotografii, przeł. S. Magala, Kraków.
Sontag S., 2010, Widok cudzego cierpienia, tłum. S. Magala, Kraków.
Sullivan B., 2003, The Real Thing: Photographer Luc Delahaye, www.artnet.com/magazine/features/sullivan/sullivan4-10-03.asp> [dostęp: 29.09.2014].
The Children: Refugees and Migrants, 2000, New York.
Vinci Leonardo da, 2006, Traktat o malarstwie, przeł. M. Rzepińska, Gdańsk.
Welsch W., 2005, Estetyka poza estetyką, przeł. K. Guczalska, Kraków.
Woodham-Smith C., 1953, The Reason Why, London, https://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Fenton> [dostęp: 5.09.2014].
Workers: Archaeology of the Industrial Age 1993, London.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).