Abstract
The article looks at Andrzej Kondratiuk’s film Hydrozagadka as a parody of stories about superheroes. An analysis of the construction of the film’s characters, plot, rhetoric, ideology and use of space reveals a parodic transformation of the original model. Also analysed is the comic effect achieved by placing an American pop culture icon in a foreign cultural context – Poland in the early 1970s. The parodic nature of Hydrozagadka is analyzed in the context of Polish propaganda art from the period of communism.References
J. Czaja, Zorro, Leonardo da Vinci i latająca mysz – jak stworzyć herosa, którego pokochają tłumy, „Images”, nr 7–8, 2006, s. 109–117.
J. Szyłak, Komiks, Znak, Kraków 2000, s. 95–122
R. Swółł, Seryjne oblicza zła. Przemiany w obrazowaniu zła w amerykańskich serialach komiksowych o superbohaterach, Gdański Klub Fantastyki, Gdańsk 2010.
J. Szyłak, Komiks i okolice kina, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2000.
R. Nycz, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, wyd. 2, Universitas, Kraków 2000, s. 201.
B. Koziczyński, 333 popkultowe rzeczy… PRL, Wydawnictwo Vesper, Poznań 2007, s. 136.
L.A. Fiedler, Środek przeciw krańcom, w: D. Macdonald et al., Kultura masowa, wybór, przekład, przedmowa: Cz. Miłosz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002, s. 132.
U. Eco, Mit Supermena, w: idem, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, przeł. P. Salwa, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010, s. 364–365.
B. J. Nowakowski, Filmowa twórczość Andrzeja Kondratiuka, PSP, Poznań 1999, s. 71.
P. Zwierzchowski, Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu, Trio, Warszawa 2000, s. 75–76.
A. Rusek, Leksykon polskich bohaterów i serii komiksowych, Poznań 2010, wyd. 2 popr. i uzup., s. 122.
T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009, s. 273.
M. Głowiński, Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Universitas, Kraków 2009, s. 34–43.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Images are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Images grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution 4.0. License (CC BY 4.0). Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Images since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).