Abstrakt
The article looks at Andrzej Kondratiuk’s film Hydrozagadka as a parody of stories about superheroes. An analysis of the construction of the film’s characters, plot, rhetoric, ideology and use of space reveals a parodic transformation of the original model. Also analysed is the comic effect achieved by placing an American pop culture icon in a foreign cultural context – Poland in the early 1970s. The parodic nature of Hydrozagadka is analyzed in the context of Polish propaganda art from the period of communism.Bibliografia
J. Czaja, Zorro, Leonardo da Vinci i latająca mysz – jak stworzyć herosa, którego pokochają tłumy, „Images”, nr 7–8, 2006, s. 109–117.
J. Szyłak, Komiks, Znak, Kraków 2000, s. 95–122
R. Swółł, Seryjne oblicza zła. Przemiany w obrazowaniu zła w amerykańskich serialach komiksowych o superbohaterach, Gdański Klub Fantastyki, Gdańsk 2010.
J. Szyłak, Komiks i okolice kina, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2000.
R. Nycz, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, wyd. 2, Universitas, Kraków 2000, s. 201.
B. Koziczyński, 333 popkultowe rzeczy… PRL, Wydawnictwo Vesper, Poznań 2007, s. 136.
L.A. Fiedler, Środek przeciw krańcom, w: D. Macdonald et al., Kultura masowa, wybór, przekład, przedmowa: Cz. Miłosz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002, s. 132.
U. Eco, Mit Supermena, w: idem, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, przeł. P. Salwa, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010, s. 364–365.
B. J. Nowakowski, Filmowa twórczość Andrzeja Kondratiuka, PSP, Poznań 1999, s. 71.
P. Zwierzchowski, Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu, Trio, Warszawa 2000, s. 75–76.
A. Rusek, Leksykon polskich bohaterów i serii komiksowych, Poznań 2010, wyd. 2 popr. i uzup., s. 122.
T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009, s. 273.
M. Głowiński, Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Universitas, Kraków 2009, s. 34–43.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).