Abstrakt
The documentary film Archiwum istnień tells the story of research by Nazi anthropologists searching among the population of occupied Poland for representatives of the Aryan race. In her film, the director makes use of archival materials from World War Two (above all, photographs, propaganda film chronicles and letters). Not only does Justyna Łuczaj-Salej incorporate the above into the cinematographer’s box of tricks, but most of all, she exploits them counter to their authors’ intentions, thereby initiating a process that de-contextualises and re-contextualises these archives in a deconstruction of the past.
Bibliografia
M. Jazdon, “Fotografie w roli głównej. O polskim filmie ikongraficznym ze zdjęć” [Photographs in the Main Role. On Polish Iconographic Cinema Based on Photographs], Kwartalnik Filmowy 2006, no. 54–55, p. 216.
J. Struk, Holocaust w fotografi ach. Interpretacja dowodów [original: Photographing the Holocaust: Interpretations of the Evidence, I.B. Tauris, 2004], trans. M. Antosiewicz, Prószyński i S-ka, Warszawa 2007.
pl/2011/02/14/archiwum-istnien-krosnianki-justyny-luczaj-w-tvp-kultura>[accessed: 18.11.2013].
S. Sontag, On Photography, Carl Hanser, New York 1977, p. 15.
M. Michałowska, Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci [Th e Hidden Image. Sketches on Photography and Memory], Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna, Kraków 2007, p. 18.
K. Mąka-Malatyńska writes on these issues in detail: Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim filmie [A View from This Side. The Holocaust in Polish Cinema], Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.
T. Łysak , Życie pośmiertne propagandy nazistowskiej. Powojenne filmy dokumentalne o getcie warszawskim” [Nazi Propaganda: Life Aft er the Grave. Post-war Documentaries on the Warsaw Ghetto], Kwartalnik Filmowy 2006, nr 54–55, pp. 163–176.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).