Abstrakt
In his master’s thesis, Documentary Film and Reality, Krzysztof Kieślowski dealt with a number of problems that turned out to play a vital role in his future film career, and its documentary period in particular. This range of topics includes the concept of ‘the dramaturgy of reality’, one of the methods for factual filmmaking he intended to put into practice, but also such ideas as the relation between film and literature, between documentary film and ethics, and the difference between reportage and documentary filmmaking. These concepts had an influence on his documentary filmmaking and
led him to develop other concepts and methods for documentary filmmaking. From the perspective of Kieślowski’s creative oeuvre, the thesis Documentary Film and Reality reads as a manifesto by the young filmmaker.
Bibliografia
Davies N., Heart of Europe. A Short History of Poland, Oxford 1986
“Film na Świecie” 1992, no. 3/4 (388/389)
Jazdon M., Dokumenty Kieślowskiego, Poznań 2002
Jazdon M., “Filmar la realidad inabarcable. El manifesto del joven Kieślowski”, [in:] La doble vida de Krzysztof Kieślowski, ed. J. Bardzińska, San Sebastian 2015
Kałużyński W., “Krzysztofa Kieślowskiego ‘opowiadanie rzeczywistością’”, [in:] Kino Krzysztofa Kieślowskiego, ed. T. Lubelski, Kraków 1997
Karabasz K., Bez fikcji – z notatek filmowego dokumentalisty, Warszawa 1985
Kieślowski K., “Czy mam prawo ryzykować?”, “Polska” 1976, no. 5
Kieślowski K., Film dokumentalny a rzeczywistość, a typescript in the collection of the Łódź Film School library, 1970
Kieślowski K., “Głos młodych. Nadzieje i możliwości”, “Studio” 1975, no. 2–3
Kieślowski on Kieślowski, ed. D. Stok, London 1993
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).