Abstrakt
The paper aims to outline how video games Valiant Hearts: The Great War (Ubisoft Montpellier, 2014) and My Memory of Us (Juggler Games, 2018) use narrative and ludic structures to create commemorative stories about the First World War and the Second World War. The author refer to the concept of historical culture (among others, in Jörn Rüsen’s interpretation) and examine the connections between the two video games focusing on the issue of designers’ intentions (digital games as examples of the commemoration of the past), the genre similarity (2D platform games), the intermedial convergence and the press reception. He discusses the strategy of the cultural agreement between designers and users, analyzes historical narratives as a part of the gameplay, examines relations between the individual and collective’s perspective and characterizes immersion’s mechanisms which reinforce players’ identification with the victims of both wars.
Bibliografia
Assmann A., Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013
Bartoszyński K., Konwencje gatunkowe powieści historycznej, „Pamiętnik Literacki” 1984, vol. LXXV, z. 2, s. 3–44
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniu i wartościach baśni, t. 1, Warszawa 1985
Burdzik T., Przestrzeń jako składnik tożsamości w świecie globalizacji, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2012, nr 11, s. 13–27
Chapman A., Foka A., Westin J., Introduction: what is historical game studies?, „Rethinking History” 2016, nr 21(3), s. 358–371
Cukras-Stelągowska J., Żydzi – tożsamość wobec zmiany, [w:] Różni razem. Młodzi polscy naukowcy o Żydach, red. J. Żyndul, Warszawa 2008, s. 268–281
Czajka Ł., Wielka Wojna jako temat gier wideo. Wyzwania dla edurozrywki w Valiant Hearts i Battlefield 1, „Homo Ludens” 2020, nr 1, s. 35–53
Gajewska G., Słowo – obraz – pamięć w labiryntach komiksu, „Biblioteka” 2008, nr 12(21), s. 101–115
Hassapopoulou M., Playing with history: collective memory, national trauma, and dark tourism in virtual reality docugames, „New Review of Film and Television Studies” 2018, nr 16, s. 365–392
Labuda G., Próba nowej systematyki i nowej interpretacji źródeł historycznych, „Studia Źródłoznawcze. Commentationes”, t. I, Warszawa 1957, s. 3–52
Levi D., Holocaust and Memory in The Global Age, Philadelphia 2005
Liszka P., Znaczenie formy literackiej zwanej baśnią w teologii dla ukazywania istotnych wartości humanistycznych, „Perspectiva” 2015, nr 2, s. 55–67
MacCallum-Stewart E., Parsler J., Controversies: Historicising the Computer Game, [w:] Proceedings of the 2007 DiGRA International Conference: Situated Play, red. D. Thomas, R. Appelman, Tokyo 2007, s. 203-210.
Marszałek M., Świadectwo, [w:] Modus memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 851–861
Michalik T., Pop-pamięć. Edukacja o Holocauście a gry komputerowe – od puzzli po „serious games”, „Acta Humana” 2014, nr 5, s. 127–138
Muriel D., Crawford G., Video Games as Culture. Considering the Role and Importance of Video Games in Contemporary Society, London – New York 2018
Myślenie historyczne. Część I. Jörn Rüsen: Nadawanie historycznego sensu, red. R. Traba, H. Thünemann, Poznań 2015
Pakier M., Pamięć historyczna, [w:] Modus memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 354–361
Playing the Past. History and Nostalgia in Video Games, red. Z. Whalen, L.N. Taylor, Nashville 2008
Ramos I., R.F. BURTON Revisited: alternate history, steampunk and the neo-victorian imagination, „Open Cultural Studies” 2017, nr 1, s. 591–603
Shliakhovchuk E., Muñoz García A., Intercultural perspective on impact of video games on players: insights from a systematic review of recent literature, „Educational Sciences: Theory & Practice” 2020, nr 20(1), s. 40–58
Sitarski P., Obroty kół historii. O historiozofii w grach komputerowych, [w:] Historia w kulturze współczesnej, red. P. Witek i inni, Lublin 2011, s. 53–60
Wanda George E., Das M., Remembering World War I: Memory influences and impact on intentions to visit war heritage sites, „Journal of Tourism & Hospitality” 2017, vol. 6, nr 2, <https://www.longdom.org/open-access/remembering-world-war-i-memory-influences-and-impact-on-intentionsto-visit-war-heritage-sites-2167-0269-1000273.pdf>, dostęp: 1.01.2021
War, Experience and Memory in Global Cultures Since 1914, red. A.K. Smith, S. Barkhof, New York 2018
Przywołane gry wideo
"11–11: Memories Retold" (Digixart Entertainment Studios i Aardman Animation, 2018)
Battlefield 1 (EA DICE, 2016)
Beyond The Wire (Redstone Interactive, 2020)
My Memory of Us (Juggler Games, 2018)
Rise Of Flight: The First Great Air War (777 Studios, 2009)
Strategic Command: World War I (Fury Software, 2011)
Toy Soldiers (Signal Studios, 2010)
Valiant Hearts: The Great War (Ubisoft Montpellier, 2014)
Verdun (M2H i Blackmill Games, 2015)
Wolfenstein: New Order (MachineGames, 2017)
Przywołane źródła internetowe
Mirowski J., Widzieliśmy polskie My Memory of Us – Valiant Hearts ma godnego następcę, <https://www.gry-online.pl/S022.asp?ID=12204>, dostęp: 1.01.2021
Mission Centenaire 14-18 – oficjalna strona projektu, <https://www.centenaire.org/fr>, dostęp: 1.01.2021
Mucharzewski M., Gdy Valiant Hearts spotyka powstanie warszawskie – recenzja
My Memory of Us, <https://graczpospolita.pl/recenzja-my-memory-of-us>, dostęp: 1.01.2021
Takahashi D., Valiant Hearts creator revisits The Great War with 11-11: Memories
Retold, <https://venturebeat.com/2018/04/25/valiant-hearts-creator-revisits-the-great-war-with-11-11-memories-retold/>, dostęp: 1.01.2021
TSA, Guillaume Cerda On The Letters And Emotions That Inspired Valiant Hearts, <https://www.thesixthaxis.com/2014/05/15/guillaume-cerda-on-the-letters-and-emotions-that-inspired-valiant-hearts/>, dostęp: 1.01.2021
Ubisoft, Valiant Hearts Developer Diary 3: History, <https://youtu.be/PlbO70XuZcA>, dostęp: 1.01.2021
Ubisoft, Valiant Hearts E3 Trailer [US], <https://youtu.be/MP8q5F6dFqQ>, dostęp: 1.01.2021
Ubisoft, Valiant Hearts. Developer Diary 1: Art & Emotion [US], <https://youtu.be/XQSD-JZruIw>, dostęp: 1.01.2021
Zimowska S., My Memory of Us – recenzja, <https://www.damagier.pl/gry-wideo/my-memory-of-us-recenzja/>, dostęp: 1.01.2021
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Marcin Pigulak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.