Abstrakt
Dancing muses. Cinema and the correspondance of arts
How traditional arts are used and adapted by film? In what ways do they correspond and cooperate as structural elements supporting a fully coherent piece of film? These fundamental questions open many areas of film research. The paper examines three competing definitions of cinema as polimorfic art and gives overview of various versions and modes of coexistence of arts in film. Author argues that ambivalence is evidenced between policy of adapting established arts and policy of modelling new art by filmmakers. The role of film practice in orchestrating individual strategies is used to highlight this ambivalence. Aspirations good for one separate art can be wrong for film as specific medium and kind of art. „The play’s the thing”. As far as symbiosis of many different arts is important for cinema, culture of adaptation remains key question in film practice and filmmaking.
Bibliografia
D. Wiertow, My. Wariant manifestu, przeł. T. Karpowski, w: Człowiek z kamerą, Warszawa 1976, s.
A. Bazin, O film nieczysty: obrona adaptacji, w: Film i rzeczywistość, wybór tekstów, przekład i po-słowie B. Michałek. Warszawa 1963, s. 81.
E. Panofsky, Styl i tworzywo w filmie, przeł. B. Mi-chałek, w: Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971, s. 374. Pierwodruk: „Critique", 1947, vol. 1, nr 3.
M. Hendrykowski, Język ruchomych obrazów, Poznań 1999. Zob. zwłaszcza rozdziały: „Ekran i kadr",
„Język ruchomych obrazów jako system modelujący" oraz „Język artystyczny filmu".
R. Arnhem, Film jako sztuka, przeł. W. Wertenstein, Warszawa 1961, s. 171.
R. Ingarden, Kilka uwag o sztuce filmowej, w: Studia z estetyki, t. 2, Warszawa 1996, s. 315.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).