Abstrakt
The text refers to the films of black series of Polish document and arising at the same time (1956–1957) etudes of students of the Lodz Film School, dedicated to social issues. Analysis of individual works led to several observation. First, the etudes, like movies of black series, reflecting the social movement of 1956, but their subject matter turned out to be partly different. Appeared in them, for example, political threads. Secondly, the etudes showed many similarities to the professional implementation of the WFD, but only films of Hoffman and Skórzewski can pass as a source of inspiration for students. More frequently students ideas appeared in the improved form in the films of young professionals. Thirdly, the weaker school productions were bolder.
Bibliografia
A. Osiecka, Nazwijmy to: „Wiosna polskiego filmu”, „Sztandar Młodych” 1957, 31 marca, nr 76, s. 3.
K. Karabasz, Bez fikcji. Z notatek filmowego dokumentalisty, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985, s. 19.
M. Jazdon, Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009
M. Fiejdasz, „Czarna seria” w polskim filmie dokumentalnym, „Kwartalnik Filmowy” nr 23, 1998, s. 43.
J. Preizner, PRL w obiektywie studentów łódzkiej Filmówki w latach 1949–1960, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2007, s. 334–353.
T. Lubelski, Legenda Morza Sargassa, w: Październik 1956 w literaturze i filmie, red. M. Zawodniak i P. Zwierzchowski, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2010, s. 199–211.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).