Motywacja do nauki języka angielskiego w drugiej klasie szkoły podstawowej
PDF

Słowa kluczowe

poziom i korelaty motywacji
czynniki wewnętrzne i zewnętrzne
motyw instrumentalny i integracyjny
badanie ankietowe
drugoklasiści
Polska

Jak cytować

Baran-Łucarz, M. (2017). Motywacja do nauki języka angielskiego w drugiej klasie szkoły podstawowej. Neofilolog, (48/1), 119–141. https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.08

Abstrakt

The main aim of this paper is to report the outcomes of a questionnaire study diagnosing children’s level of motivation to master English and its potential correlates, conducted among 78 primary school second graders attending one of the biggest public primary schools in Wrocław, Poland. The presentation of results is preceded by a brief overview of motivation models in SLA and analysis of earlier theoretical discussions and research in this area. The data suggest that the motivation level of the participants was high. Interestingly, the internal factors were found to be stronger correlates of motivation intensity (r = .68) than external factors (r = .40/ r = .42). More specifically, the factors most strongly related to motivation were as follows: integrative motives (r = .67), L2 user self-perception (r = .58) and aesthetic assessment of the target language (r = .54).

https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.08
PDF

Bibliografia

Andrzejewska, E. 2008. „Motywacja dzieci do nauki języków obcych”. (w) Nowe spojrzenie na motywację w dydaktyce języków obcych.(red. A. Michońska-Stadnik i Z. Wąsik). Wrocław: Wydawnictwo WSF we Wrocławiu, str. 213-222.

Berndt, A. 2002. „Motivation ist nicht statisch – Motivation ändert sich”. Fremdsprache Deutsch, 26: 12-15.

Blondin, C., Candelier, M., Edelenbos, P., Johnstone, R., Kubanek-German, A. i T. Taeschner. 1998. Foreign languages in primary and pre-school education. London: CILT.

Bagarić, V. 2007. „English and German learners’ level of communicative competence in writing and speaking”. Metodika, (8)1: 239-257.

Brophy, J. 2004. Motivating students to learn. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Brown, D. H. 2000. Principles of language learning & teaching. (4th ed.). New York: Longman.

De Leeuw, H. 1995. „Über die Angst beim Fremdsprachenlernen in der Grundschule”. (w) Didaktik des Fremdverstehens. (red. L. Bredella i H. Christ). Tübingen: Narr (Giessener Beiträge zur Fremdsprachen didaktik), str. 170-185.

Doff, S. i F. Klippel. 2007. Englisch Didaktik. Berlin: Cornelsen.

Dörnyei, Z. 2003. Questionnaires in second language research construction, administration and processing. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Dörnyei, Z. 2005. The psychology of the language learner: Individual differences in secondlanguage acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Dörnyei, Z. i L. Chan. 2013. „Motivation and vision: An analysis of future L2 self images, sensory styles, and imagery capacity across two target languages”. Language Learning, 63(3): 437-462.

Dörnyei, Z. i K. Csizér. 1998. „Ten commandments for motivating language learners: Results of an empirical study”. Language Teaching Research, 2: 203-229.

Dörnyei, Z. i I. Ottó. 1998. „Motivation in action: A process model of L2 motivation”. Working Papers in Applied Linguistics (Thames Valley University, London), 4: 43-69.

Dörnyei, Z. i S. Ryan. 2015.The psychology of the language learner revisited. New York: Routledge.

Düwell, H. 1998. „Motivation und Motivierung im Premdsprachenunterricht”. (w) Praktische Handreichung für Fremdsprachenlehrer. (red. O. Udo i H. Jung). Frankfurt a. M. et al.: Peter Lang, str. 38-46.

Edelenbos, P., Johnstone, R. i A. Kubanek. 2006. Languages for the children of Europe: Published research, good practice and main principles. htttp//http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/languages/policy/language-policy/documents/young_en.pdf, DW 28.08.2017.

Figarski, W. 2003. Proces glottodydaktyczny w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Gardner, R. C. i W. E. Lambert. 1959. „Motivational variables in second language acquisition”. Canadian Journal of Psychology, 13 (1959): 191-197.

Gardner, R. C. i W. E. Lambert. 1972. „Motivational variables in second language acquisition”. (w) Attitudes and motivation in second language learning. (red. R. C. Gardner i W. Lambert). Rowley, MA: Newbury House.

Harris, J. i M. Conway. 2002. Modern languages in Irish primary schools. An evaluation of the National Pilot Project. Dublin: Instituid Teangeolaiochta Eireann.

Hofstede, G. 2001. Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations. Thousand Oaks CA: Sage Publications.

Iluk, J. 2002. Jak uczyć małe dzieci języków obcych? Katowice: Gnome.

Jaroszewska, A. 2008. „Motywacja we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych”. (w) Nowe spojrzenie na motywację w dydaktyce języków obcych. (red. A. Michońska- Stadnik i Z. Wąsik). Wrocław: Wydawnictwo WSF we Wrocławiu, str. 223-232.

Klippel, F. 2001. Englisch in der Grundschule. Berlin: Cornelsen.

Komorowska, H. 2004.Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kubanek-German, A. 2003. Kindgemasser Fremdsprachenunterricht. Didaktik der Gegenwart. Münster: Waxmann (Internationale Hochschuleschriften).

MacIntyre, P. D., Baker, S. C., Clement, R. i L. A. Donovan. 2002. „Sex and age effects on willingness to communicate, anxiety, perceived competence, and L2 motivation among junior high school French immersion students”. Language Learning, 52(3): 537-564.

Maier, W. 1991. Fremdsprachen in der Grundschule. Berlin: Langenscheit.

Marschollek, A. 2002. Kognitive und affective Flexibilität durch fremde Sprachen. Eine empirische Untersuchung in der Primarstufe. Münster, Hamburg and London: LIT Verlag.

Marschollek, A. 2004. „Fremdsprachenlernen in Spannungsbogen zwischen Interesse und Faszination”. (w) Frühes Fremdsprachenlernen im Blickpunkt. Status quo und Perspektiven. (red. A. Kierepka, R. Krüger, J. Mertens i M. Reinfried). Tübingen: Gunter Narr.

Mietzel, G. 2002. Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Tłum. A. Ubertowska. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mihaljević Djigunović, J. 2009. „Impact of learning conditions on young FL learners’ motivation”. (w) Early learning of modern foreign languages. Processes and outcomes.(red. M. Nikolov). Bristol, UK: Multilingual Matters, str. 75-89.

Mihaljević Djigunović, J. 2012. Early EFL learning in context – Evidence from a country case study. London: The British Council.

Nikolov, M. 1999. „’Why do you learn English?’ ‘Because the teacher is short’: A study of Hungarian children’s foreign language learning motivation”. Language Teaching Research, 3(1): 33-65.

Pawlak, M. 2012. „The dynamic nature of motivation in language learning: A classroom perspective”. Studies in Second Language Learning and Teaching, 2: 249-278.

Porte, G. K. 2002. Appraising research in second language learning. A practical approach to critical analysis of quantitative research. Philadelphia: John Benjamins.

Przetacznikowa, M. 1982. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.

Schmid-Schönbein, G. 2001. Didaktik: Grundschulenglisch. Berlin: Cornlesen.

Schumann, J. 1999. „A neurobiological perspective on affect and methodology in second language learning”. (w) Affect in language learning. (red. J. Arnold). Cambridge: Cambridge University Press, str. 28-41.

Seebauer, R. 1997. Fremdsprachen in der Grundschule: Schulpädagogische und psychologische Überlegungen. Wien: Mandelbaum.

Siek-Piskozub, T. 2001. Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego. Warszawa: PWN.

Stöckli, G. 2004. Motivation im Fremdsprachenunterricht. Oberentfelden, Aarau: Sauerlaender.

Szałek, M. 2004. Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Motywacja w teorii i praktyce.Poznań: Wydawnictwo Wagros.

Szuber, M. 2016. The effectiveness of different motivational techniques in raising young learners’ motivation to study English – case studies. Nieopublikowana praca magisterska. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.

Tragant, E. 2006. „Language learning motivation and age”. (w) Age and the rate of foreign language learning. (red. C. Muñoz). Clevedon: Multilingual Matters, str. 237-276.

Vilke, M. 1993. „Early foreign language teaching in Croatian primary schools”. (w) Children and foreign languages I.(red. M. Vilke i Y. Vrhovac). Zagreb: Faculty of Philosophy, str. 10-27.

Vygotsky, L. 1978. Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Williams, M. i R. L. Burden. 1997. Psychology for language teachers: A social constructivist approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Yashima, T. 2002. „Willingness to communicate in a second language: The Japanese EFL context”. The Modern Language Journal, 86(1): 54-66.