Abstrakt
The contemporary learning culture perceives learners as active and aware participants in the learning process. This implies a new understanding of interactions in the classroom. The present paper is focused on feedback as a special type of teacher-learner interaction and its potential for cognitive activation of learners and constructive enhancement of individual learning processes. Feedback which activates learners and increases the amount of the input and output in the foreign language is able to enhance students` communicative language competence. The article discusses the changing role of feedback referring to the current state of research.Bibliografia
Arnold, R., Schüßler, I. 1998. Wandel der Lernkulturen. Ideen und Bausteine für ein lebendiges Lernen. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Coste, D., North, B., Sheils, J., Trim, J. 2001. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, lehren, beurteilen. http://www.goethe.de/Z/50/commeuro/i2.htm [DW = 15.03.2017]
De Corte, E. 2013. „Historyczny rozwój myślenia o uczeniu się”. (in) Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. (Hrsg. H. Dumont, , D. Istance, F. Benavides,), Warszawa: Wolters Kluwers Polska S.A., S. 60-108
Dörnyei, Z. 2001. Motivational strategies in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Edmondson, W., House, J. 2003. „Interaktionen beim Lehren und Lernen fremder Sprachen“. (in) Handbuch Fremdsprachenunterricht (Hrsg. K.-R., Bausch, H. Christ, H. J. Krumm). Tübingen und Basel: A. Francke Verlag, S. 242-247.
Gass, S. 2003. „Input and interaction”. (in) The handbook of second language acquisition. (Hrsg. Doughty, C. J., Long, M. H.).Malden: Blackwell Publishing, S. 225-255.
Gold, A. 2015. Guter Unterricht. Was wir wirklich darüber wissen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Hattie, J. 2015. Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Hattie, J., Timperley, H. 2007. „The power of feedback”. Review of Educational Research 1(77): 81-112. https://ctl.univie.ac.at/fileadmin/user_upload/z_ctl/Feedback/Hattie_Timperley_2007_Power_of_Feedback_1_.pdf [DW = 18.03.2017]
Helmke, T., Helmke, A., Schrader, F.-W., Wagner, W., Nold, G., Schröder, K. 2008. „Die Videostudie des Englischunterrichts“. (in) DESI-Konsortium. Unterricht und Kompetenzerwerb in Deutsch und Englisch. Ergebnisse der DESI-Studie. Weinheim und Basel: Beltz Verlag. S. 345-363. http://www.pedocs.de/volltexte/2013/3521/pdf/Helmke_Helmke_Schrader_Videostudie_2008.pdf [DW = 15.03.2017]
Hüther, G. 2016. Mit Freude lernen ein Leben lang. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Janicka, M. 2013. „Preferencje dotyczące korekty błędów językowych w wypowiedziach ustnych na tle dyskursu pedagogicznego w klasie językowej”. (in) Rola dyskursu edukacyjnego w uczeniu się i nauczaniu języka obcego. (Hrsg. M. Pawlak), Kalisz – Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, Uniwersytet A. Mickiewicza. S. 261-281.
Kleppin, K. 2000. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, München, Leipzig, Wien, Zürich, New York: Langenscheidt.
Königs, F. 2003. „Fehlerkorrektur“. (in) Handbuch Fremdsprachenunterricht. (Hrsg.) K.-R. Bausch, , H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel: A. Francke Verlag, S. 377-382.
Majer, J. 2003. Interactive discourse in the foreign language classroom. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Marzec-Stawiarska, M. 2013. „Analiza lęku przed mówieniem w języku obcym jako element odpowiedniego zarządzania dyskursem w klasie”. (in) Rola dyskursu edukacyjnego w uczeniu się i nauczaniu języka obcego. (Hrsg. M. Pawlak), Kalisz – Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, Uniwersytet A. Mickiewicza. S. 47-68.
Reich, K. 2004. Konstruktivistische Didaktik. Lehren und Lernen aus interaktionistischer Sicht. München/ Unterschleißheim: Luchterhand.
Język angielski w gimnazjum. Raport cząstkowy z pierwszego etapu Badania uczenia się i nauczania języka angielskiego w gimnazjum. 2014. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/572.html [DW = 18.03.2017]
Siebert, H. 2005. Pädagogischer Konstruktivismus. Lernzentrierte Pädagogik in Schule und Erwachsenenbildung. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.
Volkwein, K. 2012. „Sich wechselseitig bewerten“. Pädagogik 2/12: 20-23.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Monika Janicka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).