Abstrakt
The first, theoretical, part of the present paper is devoted to the characteristics of the affective variables of motivation, language anxiety and boredom as situated within the framework of complex dynamic systems. The second part discusses results obtained from a six-month research project intended to examine the effect of Second Life on four English philology students’ changes in levels of motivation, language anxiety and boredom. The data, collected via a personal questionnaire, learner diary and evaluation questionnaire, underwent both quantitative and qualitative analysis.
Bibliografia
Ausubel D.P. (1968), Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart, Winston.
Bialystok E. (1978), A theoretical model of second language Learning (w) „Language Learning”, nr 28(1), s. 69-83.
Bialystok E., Shenfield T., Codd. J. (2000), Languages, scripts, and the environment: Factors in developing concepts of print (w) „Developmental Psychology”, nr 36, s. 66-76.
Benson P. (2001), Teaching and researching autonomy in language learning. Harlow – Essex: Longman.
Brown H.D. (1994), Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Regents.
Dakowska M. (2007), Teaching English as a foreign language: A Guide for professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Danckert J.A., Allman A.A. (2005), Time flies when you’re having time: Temporal estimation and the experience of boredom (w) „Brain and Cognition”, nr 59(3), s. 236-245.
De Bot K., Lowie W., Verspoor M. (2007), A dynamic systems theory approach to second language acquisition (w) „Bilingualism: Language and Cognition”, nr 10, s. 7-21.
Dörnyei Z. (1994), Motivation and motivating in the foreign language classroom (w) „The Modern Language Journal”, nr 78 (3), s. 273-284.
Dörnyei Z. (2009), Individual differences: Interplay of learner characteristics and learning environment (w) „Language Learning”, nr 59, s. 230-248.
Dörnyei Z., Ottó I. (1998), Motivation in action: A process model of L2 motivation (w) „Working Papers in Applied Linguistics”, nr 4, s. 43-69.
Egbert J. (2003), A study of flow theory in the foreign language classroom (w) „Modern Language Journal”, nr 87, s. 499-518.
Elkhafaifi H. (2005), Listening comprehension and anxiety in the Arabic language classroom (w) „Modern Language Journal”, nr 89, s. 206-220.
Fahlman S.A. (2009), Development and validation of the Multidimensional State Boredom Scale, niepublikowana praca doktorska. Ottawa: York University.
Goetz T., Frenzel A.C., Hall N.C., Nett U.E., Pekrun R., Lipnevich A.A. (2014), An experience
sampling approach (w) „Motivation and Emotion”, nr 38(3), s. 401-419.
Guiora A.Z. (1983), The dialectic of language acquisition (w) „Language Learning”, nr 33, s. 3-12.
Gurycka A. (1977), Przeciw nudzie: O aktywności.Warszawa: Nasza Księgarnia.
Henry A. (2015), The dynamics of L3 motivation: A longitudinal interview/observation-based study (w) Dörnyei Z., MacIntyre P.D., Henry A. (red.), Motivational dynamics in language learning. Bristol: Multilingual Matters, s. 315-342.
Horwitz E.K., Horwitz M., Cope J. (1986), Foreign language classroom anxiety (w) „Language Journal”, nr 70(1), s. 125-132.
Keller J.M. (1979), Motivation and instructional design: A theoretical perspective (w) „Journal of Instructional Development”, nr 2(4), s. 26-34.
Komorowska H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Kruk M. (2015a), Variations in motivation, anxiety and boredom in learning English in Second Life (w) „The EUROCALL Review”, nr 23, s. 25-39.
Kruk M. (2015b), Wpływ świata wirtualnego Active Worlds na motywację uczniów do porozumiewania się w języku angielskim (w) „Konińskie Studia Językowe”, nr 3(4), s. 431-450.
Kruk M. (2016a), Investigating the changing nature of boredom in the English language classroom: Results of a study (w) Dłutek A., Pietrzak D. (red.), Nowy wymiar filologii. Płock: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, s. 252-263.
Kruk M. (2016b), The impact of using Internet resources and browser-based virtual worlds on the level of foreign language anxiety (w) Marczak M., Krajka J. (red.), CALL for openness. Frankfurt a. M.: Peter Lang Edition, s. 103-121.
Kruk M. (2016c), Temporal fluctuations in foreign language motivation: Results from a longitudinal study (w) „Iranian Journal of Language Teaching Research”, nr 4(2), s. 1-17.
Kruk M. (2018), Changes in foreign language anxiety: A classroom perspective (w) „International Journal of Applied Linguistics”, nr 28, s. 31-57.
Kruk M., Zawodniak. J. (2017a), Nuda a praktyczna nauka języka angielskiego (w) „Neofilolog”, nr 49/1, s. 115-131.
Kruk M., Zawodniak J. (2017b), Rozważania o zmiennym charakterze motywacji na lekcji języka obcego wśród uczniów szkoły ponadgimnazjalnej (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 23, s. 135-149.
Larsen-Freeman D. (1997), Chaos/complexity science and second language acquisition (w) „Applied Linguistics”, nr 18, s. 140-164.
Larsen-Freeman D. (2016), Classroom-oriented research from a complex systems perspective (w) „Studies in Second Language Learning and Teaching”, nr 6(3), s. 377-393.
Larson R.W., Richards M.H. (1991), Boredom in the middle school years: Blaming schools versus blaming students (w) „American Journal of Education”, nr 99(4), s. 418-433.
Lightbown P.M., Spada N. (1999), How languages are learned. Oxford: Oxford University Press.
Macklem G.L. (2015), Boredom in the classroom: Addressing student motivation, self- regulation, and engagement in learning. New York: Springer.
Melchor-Couto S. (2016), Foreign language anxiety levels in Second Life oral interaction (w) „ReCALL”, nr 29(1), s. 99-119.
Melendy G.A. (2008), Motivating writers: The power of choice (w) „Asian EFL Journal”, nr 10(3), s. 187-198.
Mercer S. (2011), Language learner self-concept: Complexity, continuity and change (w) „System”, nr 39, s. 335-346.
Pawlak M. (2011), Anxiety as a factor influencing the use of language learning strategies (w) Pawlak M. (red.), Extending the boundaries of research on second language learning and teaching. New York: Springer, s. 149-165.
Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Bielak J. (2014), Another look at temporal variation in language learning motivation: Results of a study (w) Pawlak M., Aronin L. (red.), Essential topics in applied linguistics and bilingualism: Studies in honor of David Singleton. Heidelberg – New
York: Springer, s. 89-109.
Sommers J., Vodanovich S.J. (2000), Boredom proneness: Its relationship to psychological and physical-health symptoms (w) „Journal of Clinical Psychology”, nr 56(1), s. 149-155.
Slavin R.E. (2003), Educational psychology: Theory and practice. Boston, MA: Allyn and Bacon.
Sobkowiak W. (2012), Five years in Second Life, or: Phonetically augmented virtuality in Second Life English as a foreign language. Online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3474/1/PAVing%20EFL%20in%20SL.pdf DW 18.05.2018 [DW 30.11.2017].
Sparks R.J., Ganschow L. (1991), Foreign language learning differences: Affective or native language aptitude (w) „The Modern Language Journal”, nr 75, s. 3-16.
Sternberg R.J. (2001), Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.
Verspoor M., Lowie W., Van Dijk M. (2008), Variability in second language development from a dynamic systems perspective (w) „The Modern Language Journal”, nr 92, s. 214-231.
Waninge F., Dörnyei Z., de Bot K. (2014), Motivational dynamics in language learning: Change, stability, and context (w) „The Modern Language Journal”, nr 98(3), s. 704-723.
Williams M., Burden R. (1997), Psychology for language teachers: A social constructivist approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Woodrow L. (2006),Anxiety and speaking English as a second language (w) „Regional Language Centre Journal”, nr 37(3), s. 308-328.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Joanna Zawodniak, Mariusz Kruk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).