WCZORAJ I DZIŚ DOSKONALENIA NAUCZYCIELI JĘZYKA NIEMIECKIEGO W POLSCE
PDF

Słowa kluczowe

język niemiecki
doskonalenie zawodowe nauczycieli
projekt Delfort
Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego (PSNJN)

Jak cytować

Zenderowska-Korpus, G. (2019). WCZORAJ I DZIŚ DOSKONALENIA NAUCZYCIELI JĘZYKA NIEMIECKIEGO W POLSCE. Neofilolog, (45/1), 121–132. https://doi.org/10.14746/n.2015.45.1.08

Abstrakt

The main condition for the successful implementation of educational changes and reforms is professional development of teachers. The idea of lifelong learning has a long tradition. This paper presents the main principles of the professional development of teachers of German in Po-land from the 1990s onwards within the framework of the project Del-fort and Polish Association of German Teachers (PSNJN). The author will specify changes in areas and needs in the professional development of foreign language teachers in recent years.
https://doi.org/10.14746/n.2015.45.1.08
PDF

Bibliografia

Czaplikowska, R. 2010. „Doskonalenie zawodowe nauczycieli języków obcych w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych” (w) e:mentor: naucza-nie przez Internet, kształcenie na odległość, kształcenie ustawiczne […]” , http://www.e-mentor.edu.pl, DW. 1.07.2010.

Dłużniewski, S. 2003. „10-lecie współpracy Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczy-cieli z Landeszentrale für politische Bildung Nadrenii Westfalii 1993-2003”. Języki Obce w Szkole 3: 45-46.

Komorowska, H. 2004. „Polityka językowa w polskim systemie oświatowym na tle rozwiązań europejskich”. Języki Obce w Szkole 2: 34-39.

Król, A. 2003. „10-lecie współpracy Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli

i Goethe Institut Inter Nationes”. Języki Obce w Szkole 5: 48-52.

Sadowska, E. 2011. „Z pasją o edukacji – nauczyciel, opiekun i wychowawca wczoraj

i dziś. Implikacje myśli pedagogicznej Johna Deweya” (w) Idea przemiany 3. Zagadnienia literatury, kultury, języka i edukacji (red. A. Majkiewicz, M. Duś). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej: 295-302.

Zawadzka, E. 2010. Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Kraków: Impuls.

Zawadzka-Bartnik, E. 2014. „Refleksja w zawodzie nauczyciela – założenia a realne możliwości realizacji”. Neofilolog 43/1: 7-23.

Raport. Nauczyciele języków obcych w roku szkolnym 2006/2007. 2008. Warszawa: CODN.

Informacja Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie o działalności edukatorów nauczycieli języka niemieckiego – teacher trainerów w roku szkolnym 1998/1999. 1999. Warszawa: CODN.

Materiały archiwalne Pracowni Języków Obcych CODN.

Zarządzenie MEN z 30 lipca 1982 roku. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982. Karta Nauczyciela. Rozdział 3a. Awans zawodowy nauczyciela. Dz. U. 1982, nr 3, poz. 19, źródło: http://bip.men.gov.pl [DW:14.09.2010]

Zenderowska-Korpus, G. 2011. „Przemiany w doskonaleniu nauczycieli języka niemieckiego w Polsce w latach 1990-2010” (w) Idea przemiany 3. Zagadnienia literatury, kultury, języka i edukacji. (red. A. Majkiewicz, M. Duś). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej: 303-314.