CZEGO POWINNIŚMY UCZYĆ A CZEGO UCZYMY – ROZWAŻANIA O EDUKACYJNYCH ZŁUDZENIACH
PDF

Słowa kluczowe

złudzenia edukacyjne
cele a ich realizacja
kształcenie nauczycieli języków obcych
„ukryty program”
efektywność edukacji

Jak cytować

Zawadzka-Bartnik, E. (2019). CZEGO POWINNIŚMY UCZYĆ A CZEGO UCZYMY – ROZWAŻANIA O EDUKACYJNYCH ZŁUDZENIACH. Neofilolog, (44/2), 139–153. https://doi.org/10.14746/n.2015.44.2.01

Abstrakt

The aim of this article is to point out significant differences between the planned goals of education and their current implementation as indicated by research in schools (by students and teachers) and in institutions of further education which prepare future teachers for the profession. I refer to the notion of the “hidden curriculum” and its influence on students and teachers, which are (among others): an instrumental approach to the teaching and learning process, curricular and organizational inadequacies, and our unconscious attitudes, which are the essential cause of educational illusions. The article ends with suggestions on how to improve effectiveness in education.
https://doi.org/10.14746/n.2015.44.2.01
PDF

Bibliografia

Bauman, Z. 1996. Etyka ponowoczesna. Warszawa: PWN.

Denek, K. 2008. „Przewodnik po świecie wiedzy, wartości i życia” (w) Kompetencje nauczyciela edukacji początkowej (red. K. Żegnałek). Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP: 43-56.

Dudzikowa, M., Knasiecka-Falbierska, K. 2013. (red.). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Edukacja w Polsce: Diagnoza, modele, prognozy. http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/ 2013/01/komitety-naukowe-pan-o-edukacji.html DW 24.01.2013.

Gębska, M. 2013. „Tutoring, mentoring, coaching. Komplementarność zindywidualizowanych form edukacji” (w) Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach (red. J. Bałachowicz, A. Rowicka). Warszawa: WSP im. J. Korczaka: 24-36.

Janowski, A. 1989. Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.

Jasiewicz, J. 2012. Kompetencje informacyjne młodzieży. Analiza-stan faktyczny-kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Knasiecka-Falbierska, K. 2010. „Relacje nauczyciel-uczeń/uczniowie” (w) Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, t.1. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls: 174-199.

Klus-Stańska, D. 2008. „Dokąd zmierza polska szkoła” (w) Dokąd zmierza polska szkoła (red. D. Klus-Stańska). Warszawa: Wydawnictwo ŻAK: 7-35.

Kowalska, B. 2012. Ukryty program szkoły w świadomości uczniów. Interpretacja wyników ankiety www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU278 DW 21.01.2014.

Kwaśnica, R. 2004. „Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu” (w) Pedagogika t. 2. (red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski). Warszawa: PWN: 291-319.

Kwiatkowska, H. 2008. Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kwiatkowska, H. 2011. „Jakość kształcenia ale jaka?” (w) Jakość kształcenia akademickiego w świecie mobilności i ryzyka (red. H. Kwiatkowska, R. Stępień). Pułtusk: Wydawnictwo Akademii Humanistycznej: 81-90.

Meighan, R. 1993. Socjologia edukacji. Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Michałowska, D. A. 2010. Ukryty program szkoły. https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/6255/1/Ukryty%20program%20szko%C5%82y.pdf DW 17.06 2014.

Pankowska, D. 2009. „Czego uczeń dowiaduje się w szkole o ludziach? Ukryty program Szkoły” cz. 3, (w) Psychologia w Szkole 1(21): 37-47.

Pankowska, D. 2013. Nauczyciele wobec wiedzy o ukrytym programie szkoły http://dx. doi.org/10.12775/PBE.2013.010 DW 17.06 2014.

Pańtak, A. 1998. „Ukryty program szkoły. Istota, przejawy, uwarunkowania” (w) Edukacja 2: 102-109.

Popławska, A. 2009. „Współczesne gimnazjum - warunki i jakość kształcenia” (w) Nauczyciel wobec szans i zagrożeń edukacyjnych XXI wieku, T 1. (red. H. Gajdanowicz). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Potulicka, E. 2010 „Pytania o skutki neoliberalizmu. Aspekt jednostkowy” (w) Neoliberalne uwikłania edukacji (red. E.

Potulicka, J. Rutkowiak). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls: 311-321.

Półturzycki, J. 2008. „Standaryzacja kształcenia a kompetencje nauczycieli” (w) Kompetencje nauczyciela edukacji początkowej (red. K. Żegnałek). Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP: 9-42.

Pryszmont-Ciesielska, M. 2010. Ukryty program edukacji akademickiej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.

Raport IBE o stanie edukacji. Nauczyciele 2010 http://eduentuzjasci.pl/component/ content/article/126-informacje/artykul/233-raport-o-stanie-edukacji-2010.html DW 16.04.2012.

Raport IBE o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele. 2014. Warszawa: IBE.

Raport NIK: Jedna trzecia nauczycieli nie podnosi swoich kompetencji www.portalkadry.pl/kadry/aktualnosci DW 07.11.2012.

Raport z monitoringu Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka 2010 (opr. J. Ciechanowski, B. Chmielewska, E. Czyż, Z. Kołodziej) www.hfhrpol.waw.pl DW 16.04.2014.

Śliwerski, B. 2013. Diagnoza uspołecznionego publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szempruch, J. 2012. Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wolan, T. 2001. Ukryty program w praktyce pedagogicznej placówek edukacyjnych http://gazeta.us.edu.pl/node/208611 DW 16.04.2014.

Zawadzka-Bartnik, E. 2013. „Problem kompetencji – założenia i edukacyjne iluzje” (w) Dydaktyka językowa a kompetencje ogólne (red. J. Stańczyk, E. Nowikiewicz). Bydgoszcz: Wydawnictwo NKJO: 35-47.

Zawadzka-Bartnik, E. 2014. „Refleksja w zawodzie nauczyciela – założenia a realne możliwości realizacji” (w) Neofilolog 43(1). Poznań-Wrocław: 7-23.

Żłobicki, W. 2002. Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.