HSK – JĘZYKOWY PASZPORT DO CHIN. O EGZAMINIE Z PERSPEKTYWY POLAKÓW
PDF

Słowa kluczowe

evaluation
language examination
certificate
Chinese language
HSK

Jak cytować

Paliszewska-Mojsiuk, M., & Sroka-Grądziel, A. (2019). HSK – JĘZYKOWY PASZPORT DO CHIN. O EGZAMINIE Z PERSPEKTYWY POLAKÓW. Neofilolog, (53/1), 59–70. https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.4

Abstrakt

HSK (Hanyu Shuiping Kaoshi – 汉语水平考试) and HSKK (Hanyu Shuiping Kouyu Kaoshi – 汉语水平口语考试) are the official Chinese language proficiency examinations for foreigners developed by Hanban (Office of Chinese Language Council International) and their results are acknowledged by many employers and institutions. They, for example, facilitate admission to universities, open the way to variety of scholarships, etc. But do they genuinely reflect the actual level of students’ proficiency? To answer this question, the authors has analyzed the structure and content of HSK and HSKK as well as their theoretical basis; they also tried to relate the Chinese examinations to the CEFR (2001). On the basis of their research, the authors point to the difficulties that Polish learners encounter when taking these examinations.

https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.4
PDF

Bibliografia

Li-Piszczek Q. (2011) Chińskie testy językowe w perspektywie europejskiej (w) Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Edukacyjnej, str. 1-8. Online: http://docplayer.pl/43797199-Chinskie-testy-jezykowe-w-perspektywie-europejskiej.html [DW 15.10.2018]

Papińska E. (2014), Rola mniejszości narodowych i etnicznych Chin w rozwoju turystyki (w) Krajobrazy rekreacyjne – kształtowanie, wykorzystanie, transformacja. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 27, str. 301-311.

Skwarko L., Wojtaś A. (2015), Pozatechniczne kompetencje absolwenta Politechniki Warszawskiej i ich związek z kształceniem językowym (w) „Języki Obce w Szkole”, nr 3, str. 54-57.

Szymczak M. (red.) (1988), Słownik języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wang R. (2014), 汉语作为第二语言能力评估现状与分析 (Status i analiza ewaluacji biegłości języka chińskiego jako drugiego) (w) „语言科学” („Nauka o języku”), nr 13, str. 42-48.

Zajdler E. (2010), Glottodydaktyka sinologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Dialog.

Zhang J., Li P., Li Y., Jie N., Huang L. (2012), 对新汉语水平考试的新思考 (Nowe spojrzenie na nowy HSK) (w) „中国考试” („Chińskie egzaminy”), nr 2, str. 50-53.

NETOGRAFIA

http://www.chinesetest.cn/goKdInfoOrPlan.do [DW 16.10.2018]

http://cis.chinese.cn/Account/Proceduresfor?lang=en-us [DW 16.10.2018]

http://www.fachverband-chinesisch.de/sites/default/files/FaCh2010_ErklaerungHSK.pdf [DW 16.10.2018]

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000261/O/D20180261.pdf [DW 15.10.2018]