Abstrakt
HSK (Hanyu Shuiping Kaoshi – 汉语水平考试) and HSKK (Hanyu Shuiping Kouyu Kaoshi – 汉语水平口语考试) are the official Chinese language proficiency examinations for foreigners developed by Hanban (Office of Chinese Language Council International) and their results are acknowledged by many employers and institutions. They, for example, facilitate admission to universities, open the way to variety of scholarships, etc. But do they genuinely reflect the actual level of students’ proficiency? To answer this question, the authors has analyzed the structure and content of HSK and HSKK as well as their theoretical basis; they also tried to relate the Chinese examinations to the CEFR (2001). On the basis of their research, the authors point to the difficulties that Polish learners encounter when taking these examinations.
Bibliografia
Li-Piszczek Q. (2011) Chińskie testy językowe w perspektywie europejskiej (w) Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Edukacyjnej, str. 1-8. Online: http://docplayer.pl/43797199-Chinskie-testy-jezykowe-w-perspektywie-europejskiej.html [DW 15.10.2018]
Papińska E. (2014), Rola mniejszości narodowych i etnicznych Chin w rozwoju turystyki (w) Krajobrazy rekreacyjne – kształtowanie, wykorzystanie, transformacja. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 27, str. 301-311.
Skwarko L., Wojtaś A. (2015), Pozatechniczne kompetencje absolwenta Politechniki Warszawskiej i ich związek z kształceniem językowym (w) „Języki Obce w Szkole”, nr 3, str. 54-57.
Szymczak M. (red.) (1988), Słownik języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Wang R. (2014), 汉语作为第二语言能力评估现状与分析 (Status i analiza ewaluacji biegłości języka chińskiego jako drugiego) (w) „语言科学” („Nauka o języku”), nr 13, str. 42-48.
Zajdler E. (2010), Glottodydaktyka sinologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Dialog.
Zhang J., Li P., Li Y., Jie N., Huang L. (2012), 对新汉语水平考试的新思考 (Nowe spojrzenie na nowy HSK) (w) „中国考试” („Chińskie egzaminy”), nr 2, str. 50-53.
NETOGRAFIA
http://www.chinesetest.cn/goKdInfoOrPlan.do [DW 16.10.2018]
http://cis.chinese.cn/Account/Proceduresfor?lang=en-us [DW 16.10.2018]
http://www.fachverband-chinesisch.de/sites/default/files/FaCh2010_ErklaerungHSK.pdf [DW 16.10.2018]
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000261/O/D20180261.pdf [DW 15.10.2018]
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Monika Paliszewska-Mojsiuk, Anna Sroka-Grądziel
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).