Abstrakt
Ewaluacja jest warunkiem sine qua non każdego procesu dydaktycznego. Dostarcza ona informacji zwrotnej o skuteczności nauczania oraz uczenia się i umożliwia wprowadzenie ewentualnych modyfikacji. Ewaluacji często dokonujemy w sposób retrospektywny, badając, czy określone cele kształcenia zostały osiągnięte. Podlegają jej również stosowane narzędzia pomiaru, wykorzystywane techniki i materiały, a nawet zachowanie egzaminatora/nauczyciela w sytuacji egzaminacyjnej lub w klasie, np. w trakcie poprawiania błędów. Wszystkie te elementy wpływają na ostateczny kształt kursu językowego, a w konsekwencji na osiągnięcia ucznia. Artykuły zebrane w niniejszym tomie dotyczą szeroko pojmowanej ewaluacji elementów procesu nauczania, odwołując się do anglosaskiego rozróżnienia terminów ewaluacja (ang. evaluation) i ocenianie (ang. assessment), w którym to termin pierwszy jest pojęciem szerszym i zawiera również ocenę postępów ucznia.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Joanna Rokita-Jaśkow, Melanie Ellis
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).