OCENIANIE UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI WE WŁĄCZAJĄCEJ EDUKACJI OBCOJĘZYCZNEJ W POLSCE
PDF

Jak cytować

Jaworska, M. (2020). OCENIANIE UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI WE WŁĄCZAJĄCEJ EDUKACJI OBCOJĘZYCZNEJ W POLSCE. Neofilolog, (54/1), 9–25. https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.2

Abstrakt

For the last decade or so we have observed a visible increase in the interest of educational and scientific circles in Poland in actions to include children and teenagers with special educational needs in education in mainstream schools. Such children and teenagers require special support in the learning and teaching of foreign languages, well-considered selection of teaching methods and forms, and organisation of lessons, which takes account of the individual characteristics of the learners. Appropriate evaluation of their achievements is very important in working with such persons. The article presents assumptions relating to and possibilities of individualised evaluation of students with special educational needs from the perspective of inclusive foreign language education.

https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.2
PDF

Bibliografia

Bogdanowicz M. (1994), O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Lubin: Wydawnictwo Popularnonaukowe „LINEA”.

Brzezińska A. I. (2012), Wspomaganie rozwoju jako forma pomocy psychologicznej (wykład otwarty). IV Sesja Naukowa Magistrantów Instytutu Psychologii UKW. Instytut Psychologii UKW, Bydgoszcz, 21.05.2012 r.

Brzezińska A. I., Jabłoński S., Ziółkowska B. (2014), Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. „Edukacja”, nr 2(127), s. 37–52.

Chodnicki J., Grondas M., Kołodziejczyk A., Królikowski J. (1999), Ocenianie. Warszawa: CODN.

CKE (2018), Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2018 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2018/2019. Online: https://cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/20180820%20E8%20EG%20Komunikat%20o%20dostosowaniach.pdf [DW 10.05.2019].

Dziubińska R. (2010), Model pracy z uczniem niewidomym lub słabo widzącym, (w:) Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, cz. II. Warszawa: MEN, s. 130–147.

Jaworska M. (2009), Autoewaluacja w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Zastosowanie Europejskiego portfolio językowego w kształceniu nauczycieli. Wrocław: Oficyna Wydawnicza „Atut”, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.

Jaworska M. (2018), Nauczanie i uczenie się języków obcych młodzieży z dysleksją. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kołodziejczyk A. (1999), Czynniki wpływające na ocenianie uczniów, (w:) Program Nowa Szkoła, Ocenianie. Warszawa: CODN.

MEN (2013), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. z 2013 r. poz. 532.

MEN (2015a), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Dz.U. z 2015 r. poz. 843.

MEN (2015b), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dz. U. z 2015 r. poz. 1113.

MEN (2017a), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. z 2017 r. poz. 1591.

MEN (2017b), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Dz.U. z 2017 r. poz. 1534.

Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sitarczyk M., Andrzejewska J. (2012), Specjalne potrzeby edukacyjne w przestrzeni systemu oświaty. Teoretyczne i metodologiczne założenia projektu: praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

Skibska J. (2014), Ocenianie włączające w praktyce edukacyjnej jako szansa zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. „Niepełnosprawność”, nr 14, s. 19–28.

Szumski G. (2006), Edukacja inkluzyjna – geneza, istota, perspektywy. „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1(199), s. 93–114.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. t. j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Dz.U. z 2018 r. poz. 996.

Watkins A. (red.) (2007), Assessment in Inclusive Settings: Key Issues for Policy and Practice. Odense, Denmark: European Agency for Development in Special Needs Education. Online: https://www.european-agency.org/sites/default/files/assessment-in-inclusive-settings-key-issues-for-policy-and-practice_Assessment-EN.pdf [DW 10.05.2019].

Warot K. (2017), Sprawności językowe w nauczaniu języka obcego uczniów z zespołem Aspergera. „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 101–103.

Wiechuła-Napiórkowska B. (2010), Uczeń autystyczny na lekcji języka obcego. „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 94–96.

Zawadzka E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.