DAS POTENZIAL KOLLEGIALEN FEEDBACKS FÜR DIE FÖRDERUNG DER EVALUATIONSKOMPETENZ BEI ANGEHENDEN FREMDSPRACHENLEHRENDEN – ERGEBNISSE EINER STUDIE
PDF (Deutsch)

Słowa kluczowe

ocenianie kształtujące
ocenianie koleżeńskie
kompetencja diagnostyczna
kształcenie nauczycieli

Jak cytować

Janicka, M. (2020). DAS POTENZIAL KOLLEGIALEN FEEDBACKS FÜR DIE FÖRDERUNG DER EVALUATIONSKOMPETENZ BEI ANGEHENDEN FREMDSPRACHENLEHRENDEN – ERGEBNISSE EINER STUDIE . Neofilolog, (54/1), 87–104. https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.6

Abstrakt

The article introduces formative assessment as one of the most powerful factors influencing students’ achievements and presents its significance for process-oriented learning and teaching. Due to its importance formative assessment should be an inherent part of the pre-service teacher training program. The aim of the present paper is to highlight the potential of peer-to-peer-feedback, as a part of formative assessment, for enhancing the assessment competence of pre-service teachers. The results of the study presented in the article suggest ways in which peer-to-peer feedback can be used to foster the assessment competence of prospective teachers.

 

https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.6
PDF (Deutsch)

Bibliografia

Al-Khamisy D. (2013), Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Bohl T. (2004), Prüfen und Bewerten im Offenen Unterricht. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.

Bortz J., Döring N. (2003), Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler. Berlin – Heidelberg – New York: Springer.

Czaplikowska R., Kubacki D. (2019), Kleines Fachlexikon der DaF-Didaktik. Theorie und Unterrichtspraxis. Chrzanów, Kraków: Kubart.

Hattie J. (2015), Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Hattie J., Timperley H. (2007), The power of feedback. „Review of Educational Research”, Nr. 1(77), S. 81–112. Online: https://ctl.univie.ac.at/fileadmin/user_upload/z_ctl/Feedback/Hattie_Timperley_2007_Power_of_Feedback_1_.pdf [abgerufen am 18.03.2017].

Janicka M. (2017), Umgang mit Diversität im Klassenraum – Annahmen und Realität. „Glottodidactica”, Vol. XLIV/1(2017), S. 9–21.

Janicka M. (2016), Nauczyciele języków obcych wobec różnorodności w klasie językowej oraz wyzwań dydaktyki włączającej. „Języki Obce w Szkole”, Nr 4, S. 39–46.

Komorowska H. (2018), Feedback in language learning and teaching. „Glottodidactica”, Vol. XLV/2(2018), S. 185–199.

Kordziński J. (2013), Nauczyciel, trener, coach. Warszawa: ABC. Wolters Kluwer Business.

Reich K. (2004), Konstruktivistische Didaktik. Lehren und Lernen aus interaktio¬nistischer Sicht. München, Unterschleißheim: Luchterhand.

Reich K. (2014), Inklusive Didaktik. Bausteine für eine inklusive Schule. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.

Siebert H. (2005), Pädagogischer Konstruktivismus. Lernzentrierte Pädagogik in Schule und Erwachsenenbildung. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.

Sterna D. (2016), Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Ziebell B. (2007), Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Fernstudieneinheit 32. Videosequenzen. Berlin: Langenscheidt.

INTERNETQUELLEN

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120000131/O/D20120131.pdf [abgerufen am 08.10.2019]

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001450/O/D20191450.pdf [abgerufen am 08.10.2019]