Narzędzia identyfikacji zdolności do nauki języków obcych, ich analiza i możliwości zastosowania w glottodydaktyce
PDF

Słowa kluczowe

badania glottodydaktyczne
, zdolności językowe
pomiar predyspozycji językowych

Jak cytować

Sobańska-Jędrych, J. . (2010). Narzędzia identyfikacji zdolności do nauki języków obcych, ich analiza i możliwości zastosowania w glottodydaktyce. Neofilolog, (35), 23–32. https://doi.org/10.14746/n.2010.35.3

Abstrakt

Diagnosis is one of teachers’ (including foreign language teachers) key tasks. The teacher should get to know his or her learners and their intellectual abilities before beginning the process of developing their language
competence. Unfortunately, Polish teachers lack standard tools of measuring foreign language learning aptitude. Such a situation follows from insufficient knowledge in this field. Another reason is the scarcity with
which this issue is discussed. The aim of this article is to discuss the ways of diagnosing foreign language learning aptitude that have been attempted so far both in Poland and abroad. This will constitute the background for the analysis of the present tools for measuring foreign language learning aptitude and the possibilities of applying them in research into foreign language learning and teaching. This analysis takes as a point of reference the current theory of abilities involved in learning a foreign language.

https://doi.org/10.14746/n.2010.35.3
PDF

Bibliografia

Apelt, W. 1982. „Individuelle Leistungsdispositionen im fremdsprachigen Lernprozess”. Deutsch als Fremdsprache 3: 150-152.

Biedroń, A. 2008. „Koncepcja zdolności językowej a atrybucyjna teoria motywacji i emocji Bernarda Weinera” (w) Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych (red. A. Michońska-Stadnik i Z. Wąsik). Wrocław: Wyższa Szkoła Filologiczna: 27-34.

Carroll, J.B. 1993. Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. Cambridge: CUP.

Carroll, J.B., Sapon, S.M. 2002 (1959). Modern Language Aptitude Test. Bethesda, MD: Secondo Language Testing.

Esser, U. 1982. „Ein allgemeinpsychologischer Ansatz zur Diagnose der Fremdsprachenlernbefähigung”. Deutsch als Fremdsprache 2: 76-81.

Esser, U. 1983. „Personale und soziale Faktoren des Fremdsprachenerwerbs”. Deutsch als Fremdsprache 2: 71-77.

Grigorenko, E.L., Sternberg, R.J., Ehrman, M.E. 2000. „A theory-based approach to the measurement of foreign language learning ability: The CANAL-F theory and test”. Modern Language Journal 84(3): 390-405.

Hornowska, E., Paluchowski, W. J. 2004. „Kulturowa adaptacja testów psychologicznych” (w) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. (red. J. Brzeziński). Warszawa: PWN: 151-191.

Kuliniak, R. 2002. Test Predyspozycji Językowych dla uczniów gimnazjum. Wałbrzych: BIMART.

Ministerstwo Edukacji Narodowej o uczniu zdolnym. Biblioteczka Reformy 15. 1999.

Nęcka, E. 2005. Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP.

Niżegorodcew, A. 1975. „Przydatność tzw. testu prognostycznego jako metody pomiaru zdolności do uczenia się języka obcego u młodzieży licealnej”. Języki Obce w Szkole 5: 299-303.

Niżegorodcew, A. 1979. „Rola specjalnych uzdolnień w nauce języków obcych w szkole”. Przegląd Glottodydaktyczny 3: 31-42.

Pimsleur, P. 1966 (2003). The Pimsleur Language Aptitude Battery. Bethesda, MD: Second Language Testing.

Rysiewicz, J. 2006. „Uzdolnienia językowe. Nieporozumienia a rzeczywistość badawcza”. Neofilolog 29: 17-25.

Rysiewicz, J. 2007. „A study on the prediction of success in the learning of English as a SL” (w) On foreign language acquisition and effective learning (red. J. Arabski). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: 133-156.

Rysiewicz, J. 2008. „Measuring foreign language learning aptitude. Polish adaptation of The Modern Language Aptitude Test by Carroll and Sapon”. Poznan Studies in Contemporary Linguistics 44 (4): 569-595.

Ustawa o Systemie Oświaty z dn. 7. 09. 1991, DzU. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572

Vollmer, H.J. 1982. Spracherwerb und Sprachbeherrschung. Untersuchungen zur Struktur von Fremdsprachenfähigkeit. Tübingen: Günter Narr Verlag.

Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wojtowicz, M. 2006. Test zdolności językowych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.