Abstrakt
Diagnosis is one of teachers’ (including foreign language teachers) key tasks. The teacher should get to know his or her learners and their intellectual abilities before beginning the process of developing their language
competence. Unfortunately, Polish teachers lack standard tools of measuring foreign language learning aptitude. Such a situation follows from insufficient knowledge in this field. Another reason is the scarcity with
which this issue is discussed. The aim of this article is to discuss the ways of diagnosing foreign language learning aptitude that have been attempted so far both in Poland and abroad. This will constitute the background for the analysis of the present tools for measuring foreign language learning aptitude and the possibilities of applying them in research into foreign language learning and teaching. This analysis takes as a point of reference the current theory of abilities involved in learning a foreign language.
Bibliografia
Apelt, W. 1982. „Individuelle Leistungsdispositionen im fremdsprachigen Lernprozess”. Deutsch als Fremdsprache 3: 150-152.
Biedroń, A. 2008. „Koncepcja zdolności językowej a atrybucyjna teoria motywacji i emocji Bernarda Weinera” (w) Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych (red. A. Michońska-Stadnik i Z. Wąsik). Wrocław: Wyższa Szkoła Filologiczna: 27-34.
Carroll, J.B. 1993. Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. Cambridge: CUP.
Carroll, J.B., Sapon, S.M. 2002 (1959). Modern Language Aptitude Test. Bethesda, MD: Secondo Language Testing.
Esser, U. 1982. „Ein allgemeinpsychologischer Ansatz zur Diagnose der Fremdsprachenlernbefähigung”. Deutsch als Fremdsprache 2: 76-81.
Esser, U. 1983. „Personale und soziale Faktoren des Fremdsprachenerwerbs”. Deutsch als Fremdsprache 2: 71-77.
Grigorenko, E.L., Sternberg, R.J., Ehrman, M.E. 2000. „A theory-based approach to the measurement of foreign language learning ability: The CANAL-F theory and test”. Modern Language Journal 84(3): 390-405.
Hornowska, E., Paluchowski, W. J. 2004. „Kulturowa adaptacja testów psychologicznych” (w) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. (red. J. Brzeziński). Warszawa: PWN: 151-191.
Kuliniak, R. 2002. Test Predyspozycji Językowych dla uczniów gimnazjum. Wałbrzych: BIMART.
Ministerstwo Edukacji Narodowej o uczniu zdolnym. Biblioteczka Reformy 15. 1999.
Nęcka, E. 2005. Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP.
Niżegorodcew, A. 1975. „Przydatność tzw. testu prognostycznego jako metody pomiaru zdolności do uczenia się języka obcego u młodzieży licealnej”. Języki Obce w Szkole 5: 299-303.
Niżegorodcew, A. 1979. „Rola specjalnych uzdolnień w nauce języków obcych w szkole”. Przegląd Glottodydaktyczny 3: 31-42.
Pimsleur, P. 1966 (2003). The Pimsleur Language Aptitude Battery. Bethesda, MD: Second Language Testing.
Rysiewicz, J. 2006. „Uzdolnienia językowe. Nieporozumienia a rzeczywistość badawcza”. Neofilolog 29: 17-25.
Rysiewicz, J. 2007. „A study on the prediction of success in the learning of English as a SL” (w) On foreign language acquisition and effective learning (red. J. Arabski). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: 133-156.
Rysiewicz, J. 2008. „Measuring foreign language learning aptitude. Polish adaptation of The Modern Language Aptitude Test by Carroll and Sapon”. Poznan Studies in Contemporary Linguistics 44 (4): 569-595.
Ustawa o Systemie Oświaty z dn. 7. 09. 1991, DzU. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572
Vollmer, H.J. 1982. Spracherwerb und Sprachbeherrschung. Untersuchungen zur Struktur von Fremdsprachenfähigkeit. Tübingen: Günter Narr Verlag.
Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wojtowicz, M. 2006. Test zdolności językowych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Joanna Sobańska-Jędrych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).