Zmienne oblicza innowacyjności zastosowań ICT w dydaktyce językowej
PDF

Słowa kluczowe

technologie informacyjne i komunikacyjne
innowacyjność
materiały glottomultimedialne

Jak cytować

Karczewska, D. . (2010). Zmienne oblicza innowacyjności zastosowań ICT w dydaktyce językowej. Neofilolog, (35), 105–115. https://doi.org/10.14746/n.2010.35.11

Abstrakt

The article focuses on the analysis of aspects and qualities perceived as innovative in the context of the most modern information and communication technologies applied in foreign language teaching.
The first attempts to implement modern technologies in FLT were definitely innovative, shedding an entirely new light on the FLT methodology. Later, concurrently with the development of information technologies
and IT infrastructure, as well as publication of new computer programs and teaching aids, the perception of what is innovative underwent certain transformations. The language teachers’ growing awareness of opportunities offered by those technological novelties, as well as their increasing levels of professionalism and willingness to adapt to the changing conditions, also contributed to those changes. The author of the article attempts to analyze the transformations in the perception of what is innovative in ICT applications, viewing them in the context of actions undertaken in recent decades regarding implementation of modern technologies, as well as in the context of multi-media FLT materials that are being created by teachers themselves.

https://doi.org/10.14746/n.2010.35.11
PDF

Bibliografia

Boberski, J. et al. (red.). 1993. Politechnika Lwowska 1844-1945. Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej.

Dębski, R. 1988. « Kilka faktów z historii i dnia dzisiejszego nauczania języków obcych wspomaganego komputerem ». Języki obce w szkole, n0 4: 322-324.

Drucker, P., F. 1992. Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.

Gajek, E. 2002. Komputery w nauczaniu języków obcych. Warszawa: PWN.

Gajek, E. 2005. « E-learning – Badanie potrzeb nauczycieli ». E-mentor, nr 4 (11): 40-42 (http://www.e-mentor.edu.pl/artykul_v2.php?numer=11&id=191, DW czerwiec 2009).

Gajek, E. 2008. Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej UW.

Jankojč, Z., E. 1997. « Konstruowanie materiałów glottomultimedialnych w nauczaniu języka angielskiego » (w) Zasady i metody projektowania materiałów multimedialnych. III Ogólnopolskie Warsztaty Multimedialne w Dydaktyce Techniki, Szczecin, 21-22 listopada 1996 (red. K. Wenta). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 115-121.

Kuratowski, K. 1973. Pół wieku matematyki polskiej 1920-1970. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Lewandowski, K.,T. 2002. « Mazovia – Termopile polskiej informatyki ». Mówią wieki 12.

Ligonnière, R. 1992. Prehistoria i historia komputerów. [przeł. Ryszard Dulinicz]. Wrocław: Ossolineum.

Limont, W. 2003. « Twórczość w aspekcie cyklu życia » (w) Twórczość – wyzwanie XXI wieku (red. E. Dąbrowska i A. Niedźwiecka). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 17-38.

Mały Rocznik Statystyczny 2007. Warszawa: GUS.

Mały Rocznik Statystyczny 2008. Warszawa: GUS.

Niżegorodcew, A. 1994. « Konserwatyzm i innowacja w nauczaniu języków obcych ». Neofilolog 8: 20-26.

Okoń-Horodyńska, E. 2003. « Instytucjonalne struktury na rzecz innowacyjności w Polsce » (w) Innowacyjność a rozwój gospodarki Polski. Siły motoryczne i bariery (red. E. Okoń-Horodyńska). Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.

Okoń-Horodyńska, E. 1998. Narodowy system innowacji w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Uczelniane AE

Olimpo, G. 1993. « Nascita e sviluppi delle tecnologie didattiche ». TD 1, aprile. (http://www.itd.cnr.it/TDMagazine/PDF01/Olimpo.pdf, DW czerwiec 2009).

Parker Roerden, L. 1997. Net Lessons: Web-Based Projects For Your Classroom. Sebastapol, CA: Songline Studios, Inc. and O’Reilly & Associates, Inc.

Prystrom, J. 2007. « Innowacje i ośrodki wspierania działalności innowacyjnej w Polsce » (w) Innowacje w rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw: siły motoryczne i bariery (red. E. Okoń-Horodyńska i A. Zachorowska-Mazurkiewicz). Warszawa: Instytut Wiedzy i Innowacji, 58-70.

Rozporządzenie MEN 2000: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2000 r. nr 70, poz. 825).

Rozporządzenie MENiS 2003: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 września 2003 roku w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2003 r. nr 170, poz. 1655).

Rozporządzenie MENiS 2004a: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. nr 207, poz. 2110).

Rozporządzenie MENiS 2004b: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. nr 260, poz. 2593)

Simonetti, R., Archibugi, D. i Ewangelista, R. 1995. « Product and process innovations: how are they defined? How are they quantified ». Scientometrics 32, 1: 77-89.

Skalik, J. 2007. « Czynniki wzrostu innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw » (w) Konkurencyjność i innowacyjność współczesnych organizacji (red. J. Stankiewicz). Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 39-47.

Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego. 1963. Warszawa: PWN.

Szajt, M. 2008. Aktywność innowacyjna a wzrost gospodarczy Polski. Analiza statystyczno-ekonometryczna. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.

Sztucki, T. 1998. Ekonomia marketingu. Definicje. Zasady. Metody. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.

Zając, J. 1992. « Niekonwencjonalne metody nauczania języków obcych ». Języki Obce w Szkole 4: 299-306.

Zając, M.1988. « Zastosowanie mikrokomputerów na lekcjach języków obcych ». Języki obce w szkole 4: 325-326.