Nauczanie i rozwijanie sprawności komunikacyjnych w obcojęzycznym dyskursie specjalistycznym. Potrzeby, wyzywania, innowacje
PDF

Słowa kluczowe

sprawności komunikacyjne
dyskurs specjalistyczny
nauczanie dorosłych

Jak cytować

Kubica, M. . (2010). Nauczanie i rozwijanie sprawności komunikacyjnych w obcojęzycznym dyskursie specjalistycznym. Potrzeby, wyzywania, innowacje. Neofilolog, (35), 117–128. https://doi.org/10.14746/n.2010.35.12

Abstrakt

This paper concerns the teaching of languages for specific purposes to adults. It shows the growing need for this kind of teaching from the European and multicultural perspective. Specialist discourse compared to teaching general language will be described and the implications of such a comparison will analyzed. The paper emphasizes the necessity of determining learners’ needs in specialist communication and the use of such educational innovations as the Internet and the language action perspective.

https://doi.org/10.14746/n.2010.35.12
PDF

Bibliografia

Carras, C., Kohler, P., Sjilagyi, E., Tolas, J. 2007. Le français sur objectifs spécifiques et la classe de langue. Paris: CLE International.

Cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer. 2000. Strasbourg: Conseil de l’Europe.

Dakowska, M. 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: PWN.

Duszak, A. 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: PWN.

Mangiante J.-M., Parpette, C. 2004. Le français sur objectif spécifique: de l’analyse des besoins à l’élaboration d’un cours. Paris: Hachette.

Mourlhon-Dallies, F. 2006. « Penser le français langue professionnelle ». Le français dans le monde 346: 25-28.