Abstrakt
This paper focuses on the connection between cognitive psychology and foreign language pedagogy in the context of perception and processing of language structures. It describes second language acquisition as the
processing of language information, which is influenced by attention focused on language data. The concept of instructed learning assumes the possibility of manipulating learners’ attention by the teacher. The paper
provides a theoretical background referring to such issues and also examples of how this kind of knowledge can be used in the classroom.
Bibliografia
Dakowska, M. 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Galloway, Ch. 1988. Psychologia uczenia się i nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ingendahl, W. 1999. Sprachreflexion statt Grammatik. Tübingen: Niemeyer.
Knapp-Potthoff, A. 1997. „Sprach(lern)bewusstheit im Kontext”, (w) Fremdsprachen Lernen und Lehren 26: 9-23.
House, J. 1997. „Kommunikative Bewusstheit und Fremdsprachenlernen”, (w) Fremdsprachen Lernen und Lehren 26: 68-87.
Kebeck, G.1994. Wahrnehmung: Theorien, Methoden und Forschungsergebnisse der Wahrnehmungspsychologie. Weinheim: Juventa.
Mißler, B. 1999. Fremdsprachenlernerfahrungen und Lernstrategien. Tübingen: Stauffenburg.
Woźnicki, T. 1979. „Faza percepcji”, (w) Fazy procesu przyswajania języka obcego (red. Woźnicki, T., Zawadzka, E.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: 9-30.
Szuman, S. 1961. O uwadze. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Agnieszka Kubiczek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).