Środowisko społeczne i szkolne ucznia a efektywność procesu nauczania i uczenia się języków obcych
PDF

Słowa kluczowe

środowisko społeczne
środowisko szkolne
efektywność nauczania i uczenia się języków obcych

Jak cytować

Janicka, M. . (2011). Środowisko społeczne i szkolne ucznia a efektywność procesu nauczania i uczenia się języków obcych. Neofilolog, (36), 37–53. https://doi.org/10.14746/n.2011.36.4

Abstrakt

The paper is aimed at the identification of the environmental factors which have the most significant impact on the level of teenagers‟ compe-tence in foreign languages. The main goal is to determine whether school is capable of reducing the impact of adverse social background on achievement in learning a foreign language. The first part of the article is focused on the theoretical aspects of socialization related to the process of learning and provides an overview of research connected with the sub-ject. The second part presents the tools, procedures and findings of the author‟s own research project.

https://doi.org/10.14746/n.2011.36.4
PDF

Bibliografia

Baumert, J., Artelt, C., Klieme, E., Neubrand, M., Prenzel, M., Schiefele, U., Schneider, W., Tillmann K.-J., Weiß, M. 2002. PISA-2000 – Die Länder der Bundesrepublik Deutschland im Vergleich. Leske und Budrach: Opladen

Borowicz, R. 1988. Równość i sprawiedliwość społeczna. Studium na przykładzie oświaty. Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa.

Borowicz, R. 2000. Nierówności społeczne w dostępie do wykształcenia. Casus Suwalszczyzny. Wszechnica Mazurska: Olecko.

Bourdieu, P., Passeron, J.-C., 1970, 2006. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania tłum. E. Neyman Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.

Ellis, R., 2005, “Measuring implicit and explicit knowledge of a second language: A psy-chometric study”, Studies in Second Language Acquisition, 27. 141-172.

Harvey, L., Green, D. 2000. „Qualität definieren: Fünf verschiedene Ansätze”. w: Zeit-schrift für Pädagogik 41. Beiheft: Qualität und Qualitätssicherung im Bil-dungsbereich, S. 17-40.

Holder, M. 2005. Fähigkeitsselbstkonzept und Leistungsmotivation im Fremdsprachenun-terricht. Peter Lang: Berlin.

Hurrelmann, K. 2002. Einführung in die Sozialisationstheorie. Beltz Verlag: Wein-heim und Basel.

Janicka, M. 2008. „Wpływ środowiska społecznego i szkolnego na motywację do uczenia się języka niemieckiego (na przykładzie szkół gimnazjalnych na terenie województwa lubelskiego)”. w: Michońska-Stadnik A., Wąsik Z. (red.) Nowe spojrzenie na motywację w dydaktyce języków obcych T. 1. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej: Wrocław. 61-74.

Kawula, S. 2004. Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Szkice o współczesnym wychowaniu. Wydawnictwo Edukacyjne akapit: Toruń.

Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa.

Kwieciński, Z. 1973. Poziom wiedzy uczniów a środowisko szkoły. Uniwersytet Mikołaja Kopernika: Toruń.

Kwieciński, Z. 2002. Bezbronni. Odpad szkolny na wsi. Wydawnictwo EDYTOR: Toruń.

Lange, E. 2005. Soziologie des Erziehungswesens. VS Verlag für Sozialwissenschaften: Wiesbaden.

Łobocki, M. 2006. Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”: Kraków.

Neuenschwander, M. P. 2005. Unterrichtssystem und Unterrichtsqualität. Konturen einer Unterrichtstheorie für die Sekundarstufe und ihre empirische Bewährung. Haupt Verlag: Bern, Stuttgart, Wien.

Nowak, S. 2007. Metodologia badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.

Olubiński, A. 2005. „Współpraca rodziny i szkoły jako funkcja życia społecznego”. w: Nyczaj-Drąg, M., Głażewski, M. (red.) Współprzestrzenie edukacji. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”: Kraków. 77-86.

Pawlak, M., 2009. „Metodologia badań nad strategiami uczenia się języka obcego”. Neofilolog 32. 65-83.

Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Wagros: Poznań

Reich, K. 2004. Konstruktivistische Didaktik. Lehren und Lernen aus interaktionistischer Sicht. Luchterhand: München/Unterschleißheim.

Rolff, H.-G. 1980. Sozialisation und Auslese durch die Schule. Quelle und Meyer: Heidelberg.

Schröder, H. 2001. Didaktisches Wörterbuch. R. Oldenburg Verlag: München, Wien.

Schümer, G. 2004. „Zur doppelten Benachteiligung von Schülern aus unterprivi-legierten Gesellschaftsschichten im deutschen Schulwesen”. w Schümer, G., Tillmann K.-J., Weiß, M. (Hrsg.) Die Institution Schule und die Lebenswelt der Schüler. Vertiefende Analysen der PISA-2000-Daten zum Kontext von Schüler-leistungen. VS Verlag für Sozialwissenschaften: Wiesbaden. 73-114.

Szałek, M. 1992. Sposoby podnoszenia motywacji na lekcjach języka obcego. Wagros: Poznań.

Szałek, M. 2004. Jak motywować uczniów do nauki języka obcego. Motywacja w teorii i praktyce. Wagros: Poznań.

Tillmann, K.-J. 2004. Sozialisationstheorien. Eine Einführung in den Zusammenhang von Gesellschaft, Institution und Subjektwerdung. Rowohlt Taschenbuchverlag, Reinbek bei Hamburg.

Wild, E. 2001. „Familiale und schulische Bedingungen der Lernmotivation von Schülern”. w: Zeitschrift für Pädagogik 4/2001. 481-499.

Zimmermann, P., Spangler, D. 2001. „Jenseits des Klassenzimmers. Der Einfluss der Familie auf Intelligenz, Motivation, Emotion und Leistung im Kontext der Schule”. w: Zeitschrift für Pädagogik 4/2001. 461-479