Rola biostymulacji mózgu w uczeniu się języka angielskiego przez nastolatków z niepełnosprawnością intelektualną w stopni lekkim
PDF

Słowa kluczowe

niepełnosprawność intelektualna
neurotechnologia
biostymulacja mózgu
badanie

Jak cytować

Płaksej, A. . (2011). Rola biostymulacji mózgu w uczeniu się języka angielskiego przez nastolatków z niepełnosprawnością intelektualną w stopni lekkim. Neofilolog, (36), 157–171. https://doi.org/10.14746/n.2011.36.11

Abstrakt

The 21st century is the time of dynamic development of advanced technol-ogies as well as creating and improving equal opportunities for those who have not had them so far. The appropriate and well adjusted education of people who are mentally retarded may turn out to be one of the most im-portant ways to prepare them to live independently in their societies. In every Polish school at least one foreign language is taught and mostly it is English. Even though the idea of teaching English to mildly retarded stu-dents has always been controversial, the Ministry of Education in Poland decided to put it into practice. Consequently, since 2009 the junior high school graduation exam has included a component devoted to testing a for-eign language. These changes made it necessary to increase the effective-ness of foreign language pedagogy.

https://doi.org/10.14746/n.2011.36.11
PDF

Bibliografia

Barnow, S., Ermer, A., Dittmann, V., Stieglitz, R. 2005. „Upośledzenie umysłowe”. Kompendium Psychiatrii, Psychoterapii, Medycyny Psychosomatycznej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 208-214.

EEG Instytut 2006. Audiowizualna stymulacja mózgu. Materiały szkoleniowe. Warszawa: EEG Instytut.

EEG Instytut Biofeedback 2010. http://www.eeg.com.pl (DW: 01.10.2010).

Lamparska-Warchalska, A. 2010. „EEG Biofeedback – nowe możliwości terapeutyczne”. Psychologia.net.pl – Portal psychologiczny. http://www.psychologia. net.pl/artykul.php?level=170 (DW: 01.10.2010).

Mąkosa, J. 2001. „Kształcenie języków obcych u uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (na przykładzie języka angielskiego)”. Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: MEN. 160-168.

Pakszys, M. 2006. Neurotechnologia i neurofizjologia. Materiały szkoleniowe. Warszawa: EEG Instytut.

Patton, J., Polloway, E. i Smith, T. 2000. „Educating students with mild mental retardation.” Focus on autism and other developmental disabilities vol. 15, 2. Hammill Institute on Disabilities http://foa.sagepub.com/content/15/2.toc 80-89. (DW: 01.10.2010).

Seifert, K. 1983. Educational psychology. Boston: Houghton Mifflin Company.

Siwek, S. 2006. „Upośledzenie umysłowe”. Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: PWN. 31-88.

Wieruszewska, M. 2007. „Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego”. The teacher 10 (52). Warszawa: Oxford University Press. 8-13.

Włodarski, Z. 1976. Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania. Warszawa: WSiP.

Zegarek, L. i Roczniak, I. 2001. „Sylwetka Mateusza – charakterystyka ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim”. Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: MEN. 30-34.