Konstruowanie projektu pracy dyplomowej jako element kształcenia akademickiego prz yszłych naucz ycieli jęz yków obcych
PDF

Jak cytować

Orchowska, I. . (2019). Konstruowanie projektu pracy dyplomowej jako element kształcenia akademickiego prz yszłych naucz ycieli jęz yków obcych. Neofilolog, (34), 111–122. https://doi.org/10.14746/n.2010.34.10

Abstrakt

The aim of the article is to answer the question if and to what extent preparing a diploma project on glottodidactics should be an opportunity for the student trainee to understand glottodidactics as a scholarly domain. The author of the article assumes that student’s understanding of the specificity of glottodidactics depends on their developing the so called general epistemological consciousness. The student should gradually develop the awareness of how a researcher epistemological perspective influences the posed research questions and the interpretation of analyzed phenomena as well as the construction of knowledge of and beliefs about the process of learning/teaching a foreign language. To illustrate the problem, the article refers to specific diploma work projects whose authors are the student trainees of the French section at the College of Foreign Languages at UAM in Poznań.

https://doi.org/10.14746/n.2010.34.10
PDF

Bibliografia

Bachelard, G. 2002. Kształtowanie się umysłu naukowego. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Dakowska, M. 1987. Funkcje lingwistyki w modelach i procesach glottodydaktycznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Demaizière, F. i J.-P. Narcy-Combes. 2007. « Du positionnement épistémologique aux données du terrain ». Les Cahiers de l’Acedle 4: 1 – 20. Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: PWN.

Mirabail, H. 1994. Argumenter au lycée. Modules et séquences. Toulouse: Bertrand-Lacoste/CRDP Midi-Pyrénées.

Orchowska, I. 2009. « Rozwijanie kompetencji dyskursywnej studentów KJO w zakresie dyskursu naukowego: wyzwania językowe, dyskursywne i interkulturowe » (w) Nijakowska, J. (red.). Jęz yk, poznanie, zachowanie.

Perspektywy i wyzwania w studiach nad prz yswajaniem jęz yka obcego (red. J. Nijakowska). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 173 – 189.

Puren, Ch. 1994. La didactique des langues étrangères à la croisée des méthodes. Essai sur l’éclectisme. Paris: Didier.

Schön, D. 1983. The Reflective Practitioner. How professionals think in action. London: Temple Smith.

Wilczyńska, W. 1996. Mémoire de diploma au NKJO. Petit guide. Poznań: Instytut Filologii Romańskiej UAM.

Wilczyńska, W. 2005. Introduction à la didactique du français langue étrangère. Kraków: FLAIR.

Wilczyńska, W. 2010. « Obszary badawcze glottodydaktyki » (w) Widła, H. (red.). Neofilolog 34. « Glottodydaktyka jako nauka ». 21-35.

Wlassoff, M. 1998. « La dissertation française vue de Pologne ». Le Français Aujourd’hui 123. 91 – 95.