Abstrakt
For quantitative research to be a reliable source of primary-data in second language acquisition (SLA), methodological rigour in positing and testing hypotheses about the nature of factors at play in foreign/second language learning is of paramount importance. Invalid and unreliable tools, irrelevant research questions and/or hypotheses, faulty research designs, and incorrectly used tools of data analysis all lead to erratic and undependable interpretations of the findings. The article is an attempt at a critical appraisal of selected aspects of quantitative research done in Poland over the last two or three years in the area of L2/FL language acquisition/learning. The reports have either been presented at conferences, published in professional journals or carried out in the course of MA and/or PhD dissertations.
Bibliografia
Anastasi, A. i Urbina, S. 1999. Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Brown, J. D. 1988. Understanding research in second language learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Brzeziński, J. 2002. Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Brzeziński, J. (red.). 2004. Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Byram, M. (red.). 2001. Routledge encyclopaedia of language teaching and learning. London and New York: Routledge.
Cohen, L. i Manion, L. 1995. Research methods in education. London and New York: Routledge.
Dörnyei, Z. 2007. Research methods in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Dörnyei, Z. 2003. Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Hornowska, E. 2003. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Hornowska, E. i Paluchowski, W. J. 2004. „Kulturowa adaptacja testów psychologicznych”, w: Brzeziński, J. (red.). 2004. 151-191.
Larsen-Freeman, D. i Long, M. H. 1991. An introduction to second language acquisition research. Harlow: Pearson Education.
Nunan, D. 1992. Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Porte, G. K. 2002. Appraising research in second language learning. A practical approach to critical analysis of quantitative research. Amsterdam: John Benjamins.
Seliger, H. W. i Shohamy, E. 1990. Second language research methods. Oxford: Oxford University Press.
Sternberg, R. J. 2005. The psychologist’s companion. A guide to scientific writing for students and researchers. Cambridge: Cambridge University Press.
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Jacek Rysiewicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).