Abstrakt
This article focuses on the use of teacher journals as an empirical tool. Journals are often perceived as subjective and self-indulgent, resulting from lack of criticism or lack of experience in journal writing. On the other hand, journals can help in investigating such aspects as learner behavior, classroom dynamics or teacher behaviors. Undoubtedly journals help teachers to become more reflective. However, the obvious advantages, the journals are not the most favored empirical research tool.
Bibliografia
Appel, J. 1995. The diary of a language teacher. Oxford: Heinemann.
Bailey, K. M. 1990.‘‘The use of diary studies in teacher education programs”. In Richards, J.C. and Nunan, D. (eds). 1990. 43 – 61.
Barnitzky, J. 2004. “Einsatz eines Lerntagebuchs in der Grundschule zur Forderung der Lern- und Leistungsmotivation. Eine Interventionsstudie. (www.eldorado.uni-dortmund.de)
Borg, S. 2001. „The research journal: a tool for promoting and understanding re-„The research journal: a tool for promoting and understanding re-searcher development”. Language Teaching Research 5. 156 – 177.
Brock, M. N., Yu, B. and Wong, M. 1992.‘‘Journalling together: collaborative diary-keeping and teacher development”. In Flowerdew, J., Brock, M. and Hsia, S. (eds). 1992. 295 – 307.
Gebhard, J. G. and Oprandy, R. 1999. Language teaching awareness. Cambridge: CUP.
Halbach, A. 2000. “Finding out about students’ learning strategies by looking at their diaries: A case study”. System 28. 85 – 96.
Langner, M. 2006. “Dokumente zur Sprachlernberatung. Zur Vorentlastung in Sprach(lern)projekten“. Zeitschrift fur Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 11. (www.zif..spz.tu-darmstadt.de).
Nerlicki, K. 2009. “Dzienniczki uczących się jako narzędzie badawcze – próba oceny”. Neofilolog 32. 151 – 161.
Palmer, Ch. And Palmer, G. 1994. ‘‘Diary keeping and reflecting on practice”. InPeck A. and Westgate, D. (eds). 1994. 27 – 35.
Pellegrino, V. A. 1998. “Student perspective on language learning in a study abroad context”. Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad 4. 91 – 120.
Tyrmand, L. 2009. Dziennik 1954. Warszawa: Wydawnictwo MG.
Wysocka, M. 2009. “Wywiad i obserwacje lekcji w badaniach nad osobą nauczyciela języków obcych”. Neofilolog 32. 139 – 149.
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Marek Derenowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).