Abstrakt
Questionnaires were used to gather data from learners in class 3 lower secondary school and their teachers. This information was compared with data obtained a year earlier during a baseline study, with the aim of assessing what effect the new external examination in English had had on the teaching and learning process. It was found that the examination appears to have positively influenced learner motivation and caused teachers to change materials and teaching techniques.
Bibliografia
Anivan, S. (red.) 1991.Current developments in language testing. Anthology Series 2. Singapore: Regional Language Centre.
Bailey, K. M. 1996. “Working for washback: A review of the washback concept in language testing.” Language Testing 13. 257 – 279.
Cheng, L. i Curtis, A. 2004. “Washback or backwash: A review of the impact of testing on teaching and learning.” w Cheng, Watanabe i Curtis:3 – 18.
Cheng, L. Watanabe, Y. i Curtis, A. 2004. Washback in Language Testing. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
CKE (Centralny Komisja Egzaminacyjny) 2009. Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2009. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2009. Warszawa: Centralny Komisja Egzaminacyjny. http://www.cke.edu.pl/images/stories/Wyniki_09/raport_gimnazjum_2009.pdf. DW 13.10.2009.
Ellis, M. 2009. „Próba opisania warsztatu pracy nauczyciela języka angielskiego w szkołach gimnazjalnych.” w Pawlak, M. et al. 2009.
Hughes, A. 1993. Backwash and TOEFL 2000. Nieopublikowany rękopis. University of Reading w Bailey, K. 1996.
MEN (Ministerstwo Edukacja Narodowej) 1999. Podstawa Programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów.
Morrow, K. 1991. “Evaluating communicative tests” w Anivan, S. (red.): 111 – 118.
Noble, A. J. i Smith, M. L. 1994. Old and new beliefs about measurement-driven reform: ‘The more things change the more things stay the same.’ (Tech. Rep. 373) Tempe, Arizona: Arizona State University, Center for the Study of Evaluation.
Shohamy, E. 1992. “Beyond proficiency testing: a diagnostic feedback testing model for assessing foreign language learning.” The Modern Language Journal 76. 513 – 21.
Smith, M. L. 1991. „Put to the test: The effects of external testing on teachers.” Educational Researcher. 20(5): 8 – 11.
Pawlak, M., Derenowski, M. I Wolski, B. (red.) 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Poznań. UAM.
Wall, D. & Alderson, J. C. 1993. “Does washback exist?” Applied Linguistics 14. 115 – 29.
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Melanie Ellis
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).