Wpływ egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego na proces nauczania i uczenia się
PDF

Jak cytować

Ellis, M. . (2019). Wpływ egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego na proces nauczania i uczenia się. Neofilolog, (33), 185–196. https://doi.org/10.14746/n.2009.33.17

Abstrakt

Questionnaires were used to gather data from learners in class 3 lower secondary school and their teachers. This information was compared with data obtained a year earlier during a baseline study, with the aim of assessing what effect the new external examination in English had had on the teaching and learning process. It was found that the examination appears to have positively influenced learner motivation and caused teachers to change materials and teaching techniques.

https://doi.org/10.14746/n.2009.33.17
PDF

Bibliografia

Anivan, S. (red.) 1991.Current developments in language testing. Anthology Series 2. Singapore: Regional Language Centre.

Bailey, K. M. 1996. “Working for washback: A review of the washback concept in language testing.” Language Testing 13. 257 – 279.

Cheng, L. i Curtis, A. 2004. “Washback or backwash: A review of the impact of testing on teaching and learning.” w Cheng, Watanabe i Curtis:3 – 18.

Cheng, L. Watanabe, Y. i Curtis, A. 2004. Washback in Language Testing. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

CKE (Centralny Komisja Egzaminacyjny) 2009. Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2009. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2009. Warszawa: Centralny Komisja Egzaminacyjny. http://www.cke.edu.pl/images/stories/Wyniki_09/raport_gimnazjum_2009.pdf. DW 13.10.2009.

Ellis, M. 2009. „Próba opisania warsztatu pracy nauczyciela języka angielskiego w szkołach gimnazjalnych.” w Pawlak, M. et al. 2009.

Hughes, A. 1993. Backwash and TOEFL 2000. Nieopublikowany rękopis. University of Reading w Bailey, K. 1996.

MEN (Ministerstwo Edukacja Narodowej) 1999. Podstawa Programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów.

Morrow, K. 1991. “Evaluating communicative tests” w Anivan, S. (red.): 111 – 118.

Noble, A. J. i Smith, M. L. 1994. Old and new beliefs about measurement-driven reform: ‘The more things change the more things stay the same.’ (Tech. Rep. 373) Tempe, Arizona: Arizona State University, Center for the Study of Evaluation.

Shohamy, E. 1992. “Beyond proficiency testing: a diagnostic feedback testing model for assessing foreign language learning.” The Modern Language Journal 76. 513 – 21.

Smith, M. L. 1991. „Put to the test: The effects of external testing on teachers.” Educational Researcher. 20(5): 8 – 11.

Pawlak, M., Derenowski, M. I Wolski, B. (red.) 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Poznań. UAM.

Wall, D. & Alderson, J. C. 1993. “Does washback exist?” Applied Linguistics 14. 115 – 29.