Europejskie portfolio językowe jako instrument samooceny prac pisemnych na poziomie zaawansowanym w nauce języka obcego
PDF

Jak cytować

Krzemińska, K. . (2019). Europejskie portfolio językowe jako instrument samooceny prac pisemnych na poziomie zaawansowanym w nauce języka obcego. Neofilolog, (33), 217–226. https://doi.org/10.14746/n.2009.33.20

Abstrakt

The purpose of this article is to explore the role of the ELP in teaching language skills to students of foreign languages, in my professional situation – to German Language and Literature students. The article attempts to answer the following questions: To what extent do the ELP and the Council of Europe documents help students of foreign languages use self-evaluation? How do these documents support learner autonomy? Due to the growing interest in the ELP, I focused my attention on the use of self-evaluation skills by college students during their writing tasks. The article presents the results of a study on self-evaluation. It was carried out among first and second year students of German Language and Literature Studies at the State Higher Education College in Włocławek in the academic years 2005/2006 and 2006/2007.

https://doi.org/10.14746/n.2009.33.20
PDF

Bibliografia

Aleksandrzak, M. 2002. „Rozwijanie umiejętności samooceny” [w] Autonomizacja w dydaktyce języków obcych (red. Wilczyńska, W.) Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Bimmel, P./ Rampillon, U. 2000. Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin München Wien: Langenscheidt.

Cohen, L., Manion, L. 1994. Research Methods in Education – 4th. London and New York: Routledge.

Council of Europe. 2003. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

Europejskie portfolio językowe. 2004. Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

Łobocki, M. 1999. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nuan, D. 1992. Research Methods in Language Learning. Cambridge: CUP.

Palka, S. (red.)1998. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.

Profile deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. 2002. Berlin: Langenscheidt.

Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Zuchewicz, T. 2002. „O pisaniu w języku obcym, Internecie oraz autonomii studentów filologii germańskiej” [w] Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych (red. Wilczyńska, W.) Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.