Badania jakościowe w glottodydaktyce. Analiza ilościowa badań prezentowanych na łamach „Neofilologa” (2012–2021)
PDF

Słowa kluczowe

badania jakościowe
„Neofilolog”
tendencje
metody/ techniki badawcze
próby badawcze
tematyka

Jak cytować

Smuk, M. (2023). Badania jakościowe w glottodydaktyce. Analiza ilościowa badań prezentowanych na łamach „Neofilologa” (2012–2021). Neofilolog, (61/1), 9–30. https://doi.org/10.14746/n.2023.61.1.2

Abstrakt

The article is devoted to the application of qualitative research in glottodidactics. In the first part of the text I recall the features of qualitative orientation, and then I present recommendations for the use of some methods and techniques: observation (self-observation, learner diary), interviews (focus groups), questionnaires. Other methods – narrative research, didactic dialogue, duoethnography, etc. – are only mentioned at the end. In the second part, I present the qualitative projects that were published in the journal “Neofilolog” in 2012–2021. Several aspects are analyzed: research methods/techniques used, research groups, specific methodological tendencies, topics and issues of the research. In the conclusion, I answer two questions: what contexts are too rarely studied and what types of research are missing.

https://doi.org/10.14746/n.2023.61.1.2
PDF

Bibliografia

Aleksandrowska O., Stanulewicz D. (2020), Internetowa platforma do nauki języków Duolingo – opinie użytkowników. „Neofilolog”, nr 55/1, s. 125–144. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.1.8

Andrychowicz-Trojanowska A. (2018), Eksperymentalna glottodydaktyka okulograficzna na przykładzie badań własnych. „Neofilolog”, nr 50/1, s. 127–142. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.50.1.8

Andrzejewska E., Wawrzyniak-Śliwska M. (red.) (2020), „Neofilolog”, nr 54/2: „Metody badawcze w glottodydaktyce”, Poznań-Gdańsk.

Baran-Łucarz M. (2014), Podejście studentów filologii angielskiej do refleksji w nauce wymowy. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 9–23. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.2

Bawej I. (2013), W jaki sposób język angielski może ułatwić proces nauki języka niemieckiego na poziomie zaawansowanym? (Raport z badań własnych). „Neofilolog”, nr 40/1, s. 15–28. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2013.40.1.2

Bielicka M. (2013), Kompetencje nauczyciela języka obcego w przedszkolu immersyjnym. Przygotowanie studentów kierunków neofilologicznych do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu dwujęzycznym. „Neofilolog”, nr 40/2, s. 279–301. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.8

Blaszk M. (2019), Between didactics, the mentor and the pupils: trainee reflections concerning their teaching practices. „Neofilolog”, nr 45/1, s. 9–25. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.45.1.01

Ciepiela K. (2019), Refleksja nad działaniem a tożsamość społeczna nauczyciela we wspólnocie praktyków. „Neofilolog”, nr 43/1, s. 111–124. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.43.1.9

Czajka E. (2019), Analiza umiejętności refleksyjnych przyszłych nauczycieli języka angielskiego. „Neofilolog”, nr 43/1, s. 55–65. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.43.1.5

Czerniawska E. (2008), Style uczenia się – status teoretyczny i implikacje praktyczne, (w:) Ciarkowska W., Oniszczenko W. (red. nauk.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wyd. Nauk. „Scholar”, s. 61–72.

Czura A. (2019), Adolescent learners’ perceptions of assessing speaking and writing skills – critical incident analysis. „Neofilolog”, nr 53/2, s. 281–297.

Fiema M., Janowska I. (2017), Analiza wybranych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego w kontekście edukacji seniorów. „Neofilolog”, nr 49/1, s. 133–152. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.49.1.08

Gajos M. (2021), Fonetyka języka ojczystego a kształtowanie kompetencji fonetycznej w języku obcym na przykładzie języka francuskiego. „Neofilolog”, nr 57/1, s. 9–23. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.57.1.2

Jankowiak A. (2021), Rola czynników afektywnych na przykładzie strefy komfortu na zdalnych zajęciach językowych. „Neofilolog”, nr 57/2, s. 217–235. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.57.2.4

Jaroszewska A. (2014), Badania biograficzne jako źródło refleksji nad procesami nauczania/uczenia się języków obcych. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 51–61. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.5

Jaroszewska A. (2020), Studium przypadku w badaniach glottodydaktycznych. „Neofilolog”, nr 54/2, s. 245–268. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.2.4

Jaworska M. (2018), Indywidualny styl uczenia się a preferowane strategie – studium przypadku ucznia dyslektycznego. „Neofilolog”, nr 47/2, s. 231–242. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.2.07

Karpeta-Peć B. (2017), Indywidualizacja nauczania i uczenia się – otwarte formy pracy w gimnazjum oraz w kształceniu akademickim (action research). „Neofilolog”, nr 49/1, s. 95–114. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.49.1.06

Karpińska-Szaj K. (red.) (2010), „Neofilolog”, nr 35: „Badania glottodydaktyczne w praktyce”, Poznań.

Karpińska-Szaj K., Sujecka-Zając J. (2019), Dialog dydaktyczny w uczeniu się języka obcego. „Neofilolog”, nr 52/1, s. 61–73. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.52.1.6

Kic-Drgas J. (2017), A jeśli uczeń wie więcej – trudna interakcja na zajęciach z języka specjalistycznego. „Neofilolog”, nr 49/2, s. 207–216. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.49.2.04

Kossakowska-Pisarek S. (2020), Developing reflective practice as part of teacher training with the use of critical incidents. „Neofilolog”, nr 55/1, s. 93–106. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.1.6

Kotuła K. (2020), Ocena telekolaboracyjnych projektów pisarskich realizowanych na platformach synchronicznych. „Neofilolog”, nr 54/1, s. 171–187. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.10

Kouhan B. (2012), Dyskurs edukacyjny na lekcji języka obcego w polskim liceum a brytyjskim The Sixth Form College – wyniki badań porównawczych. „Neofilolog”, nr 38/2, s. 201–222. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2012.38.2.6

Kruk M., Zawodniak J. (2017), Nuda a praktyczna nauka języka angielskiego, „Neofilolog”, nr 49/1, s. 115–131. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.49.1.07

Kucharczyk R. (2013), Reprezentacje społeczne wielojęzyczności studentów filologii romańskiej, „Neofilolog”, nr 40/1, s. 93–109. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2013.40.1.7

Kucharczyk R., Sujecka-Zając J. (2019), O komunikacyjnych i mediacyjnych kompetencjach egzaminatora na egzaminie ustnym z języka obcego (na przykładzie egzaminu certyfikacyjnego UW z języka francuskiego). „Neofilolog”, nr 53/1, s. 9–27. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.2

Kucharczyk R., Szymankiewicz K. (2019), Świadomość własnego procesu uczenia się języków obcych przyczynkiem do innowacyjnych działań dydaktycznych. W stronę dydaktyki wielojęzyczności w początkowym kształceniu nauczycieli. „Neofilolog”, nr 51/1, s. 89–108. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.51.1.7

Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Lankiewicz H.A. (2021), Linguistic hybridity and learner identity: translingual practice among plurilinguals in the educational setting. „Neofilolog”, nr 56/1, s. 55–70. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.56.1.5

Lipińska J. (2021a), Le feedback est-il toujours motivant ? Les attitudes des bacheliers polonophones de classes bilingues envers la rétroaction corrective écrite. „Neofilolog”, nr 56/1, s. 39–54. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.56.1.4

Lipińska J. (2021b), L’anxiété langagière en classe de français : les attitudes des lycéens polonais envers l’enseignement/apprentissage de l’oral. „Neofilolog”, nr 57/1, s. 101–117. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.57.1.7

Mackiewicz M. (2019), Biografia językowa jako przyczynek do refleksji nad motywacją do nauki języka niemieckiego. „Neofilolog”, nr 42/2, s. 181–200. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.2.5

Marciniak I. (2014), Rola refleksji w procesie przygotowania do zawodu nauczyciela języka obcego. „Neofilolog”, nr 43/1, s. 39–53. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.43.1.4

Marzec-Stawiarska M. (2012), Elementy wspólnego pisania na zajęciach pisania akademickiego. „Neofilolog”, nr 39/1, s. 41–54 DOI: https://doi.org/10.14746/n.2012.39.1.4

Mihułka K. (2014), Nie lubię Niemców, bo nie – o autorefleksji w postrzeganiu innych. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 63–76. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.6

Mihułka K. (2018), Koncepcje kultury a nauczanie i uczenie się języków obcych – zarys teoretyczny. „Neofilolog”, nr 47/1, s. 21–35. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.1.02

Morytz J. (2017), Strategie komunikacyjne w obliczu trudności językowych. „Neofilolog”, nr 49/2, s. 193–206. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.49.2.03

Nerlicki K. (2007), Ewaluacja osobistych procesów uczeniowych za pomocą dzienniczków, (w:) Pawlak M., Fisiak J. (red.), Dokumenty Rady Europy a nauczanie języków w polskim systemie edukacji. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 211–226.

Nerlicki K. (2009), Dzienniczki uczących się jako narzędzie badawcze – próba oceny. „Neofilolog”, nr 32, s. 151–162. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2009.32.12

Papierz-Łapsa E. (2019), Ewaluacja roli społecznej nauczycieli języka niemieckiego w kontekście zaburzenia stabilizacji zawodowej. „Neofilolog”, nr 53/2, s. 227–247. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.2.6

Pawlak M. (red.) (2009), „Neofilolog”, nr 32: „Metody badań w językoznawstwie stosowanym”, Poznań.

Pawlak M. (red.) (2009), „Neofilolog”, nr 32: „Metody badań w językoznawstwie stosowanym”, Poznań.

Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A. (2019), Gotowość komunikacyjna w przebiegu zajęć z mówienia w języku obcym: wyniki badań. „Neofilolog”, nr 45/2, s. 157–172. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.45.2.02

Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Bielak J. (2014), Przekonania studentów filologii angielskiej na temat nauczania gramatyki. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 77–93. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.7

Peć B. (2020), Otwarte formy pracy w glottodydaktyce – specyfika oceniania w edukacji szkolnej oraz w akademickim kształceniu nauczycieli języków obcych. „Neofilolog”, nr 54/1, s. 105–131. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.7

Piechurska-Kuciel E. (2019), Poglądy na naukę języka obcego u osób z wysoką i niską gotowością komunikacyjną w języku angielskim. „Neofilolog”, nr 42/2, s. 241–254. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.2.9

Piegzik W. A. (2014), Od refleksji do konstruowania wiedzy i wspólnoty komunikacyjnej: wyniki badania w działaniu. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 95–109. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.8

Pitura J. (2017), Zastosowanie bloga we wspieraniu refleksji studenckiej podczas praktyk pedagogicznych. „Neofilolog”, nr 48/2, s. 253–265. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.2.06

Półtorak E. (2019), Podejście do błędu w nauce języków obcych – perspektywa ucznia. „Neofilolog”, nr 53/2, s. 263–280. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.2.8

Pudo D. (2017), Subiektywne teorie na temat uczenia się języka obcego studentów romanistyki. „Neofilolog”, nr 48/1, s. 55–71. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.04

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Siek-Piskozub T., Jankowska A. (2019), Znaczenie praktyk w rozwijaniu kompetencji nauczycielskiej – perspektywa praktykanta i mentora. „Neofilolog”, nr 44/2, s. 209–220. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.44.2.06

Smuk M. (2017), Pisemna autonarracja w badaniu różnic indywidualnych w glottodydaktyce. „Neofilolog”, nr 48/1, s. 41–54. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.03

Smuk M. (2020), Czego pragną przyszli filolodzy... Wyniki badania pilotażowego na temat świadomości wyboru i oczekiwań studentów filologii. „Neofilolog”, nr 55/2, s. 195–207. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.2.3

Sujecka-Zając J. (2017), Rola mediacji dydaktycznej w rozwijaniu warsztatu poznawczego ucznia na lekcji języka obcego. „Neofilolog”, nr 48/2, s. 169–181. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.2.01

Sujecka-Zając J. (2020), Czy jesteśmy gotowi na ekoglottodydaktykę w polskim kontekście edukacyjnym? „Neofilolog”, nr 55/1, s. 11–26. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.1.2

Szczepaniak-Kozak A., Wąsikiewicz-Firlej E. (2017), Różnice indywidualne w nabywaniu kompetencji pragmatycznej przez nauczycieli języka angielskiego. „Neofilolog”, nr 48/2, s. 213–231. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.2.04

Szymankiewicz K. (2013), Między teorią a praktyką – przejawy teorii osobistych w refleksji przyszłych nauczycieli języka obcego podczas praktyk pedagogicznych. „Neofilolog”, nr 40/2, s. 303–317. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.9

Szymankiewicz K., Kucharczyk R. (2018), Mapy myśli jako narzędzie badania reprezentacji społecznych wielojęzyczności – przypadek przyszłych nauczycieli języka francuskiego. „Neofilolog”, nr 47/2, s. 187–203. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.2.04

Wach A. (2017), Odniesienia do języka ojczystego jako strategia uczenia się gramatyki języka obcego: perspektywa polskich uczniów języka angielskiego. „Neofilolog”, nr 48/1, s. 73–88. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.05

Wąsikiewicz-Firlej E. (2018), Język i tożsamość w rodzinie transnarodowej: studium przypadku. „Neofilolog”, nr 47/2, s. 155–169. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.2.02

Wąsikiewicz-Firlej E., Lankiewicz H. (2019), Wykorzystanie narracji biograficznych w refleksji nad kształceniem nauczycieli języków obcych. „Neofilolog”, nr 44/2, s. 237–249. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.44.2.08

Werbińska D. (2012), Akwizycja języka obcego w perspektywie studenta filologii: badanie tożsamości językowej studenta w kontekście czasoprzestrzeni i heteroglosji. „Neofilolog”, nr 39/1, s. 55–80. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2012.39.1.5

Werbińska D. (2013), Kompetencje początkującego nauczyciela języka angielskiego w świetle modelu KARDS B. Kumaravadivelu. „Neofilolog”, nr 40/2, s. 319–332. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.10

Werbińska D. (2014), Biografia zawodowa jako źródło wiedzy – autobiograficzne refleksje emerytowanych nauczycielek języka obcego. „Neofilolog”, nr 43/1, s. 125–140. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.43.1.10

Werbińska D. (2018), Wykorzystanie duoetnografii jako innowacyjnego podejścia w rozwijaniu refleksji przyszłych nauczycieli języka obcego. „Neofilolog”, nr 51/1, s. 59–73. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.51.1.5

Werbińska D. (2020a), Language teacher positioning in a teacher promotion examination: a small story approach. „Neofilolog”, nr 54/1, s. 133–153. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.8

Werbińska D. (2020b), Duoethnography in applied linguistics qualitative research. „Neofilolog”, nr 54/2, s. 269–283. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.2.5

Widła H. (red.) (2009), „Neofilolog”, nr 33: „Koncepcje i wdrożenia w glottodydaktyce”, Katowice.

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: AVALON.

Wiśniewska D. (2012), Czy milczenie zawsze jest złotem? Percepcja ciszy i milczenia na zajęciach z praktycznej znajomości języka angielskiego. „Neofilolog”, nr 38/1, s. 61–76. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2012.38.1.5

Witkowska M. (2019), Portfolio jako narzędzie kształcenia refleksyjności przyszłych nauczycieli języków obcych. „Neofilolog”, nr 51/1, s. 75–88. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.51.1.6

Zawodniak J., Kruk M. (2018), Wpływ świata wirtualnego second life na zmiany w poziomie motywacji, lęku językowego i doświadczenia nudy u studentów filologii angielskiej. „Neofilolog”, nr 50/1, s. 65–85. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.50.1.5