Umgang mit Heterogenität im (Fremdsprachen-)Unterricht – Rahmenbedingungen im polnischen Bildungssystem
PDF (Deutsch)

Słowa kluczowe

akty prawne
polski system oświaty
heterogeniczność
indywidualizacja
nauczanie (języków obcych), kształcenie nauczycieli (języków obcych)

Jak cytować

Jaroszewska, A. (2022). Umgang mit Heterogenität im (Fremdsprachen-)Unterricht – Rahmenbedingungen im polnischen Bildungssystem. Neofilolog, (58/2), 179–192. https://doi.org/10.14746/n.2022.58.2.3

Abstrakt

The aim of the article is to discuss the main Polish educational legislation aimed at promoting diversity and individualization in the the process of schooling. The focus is on dealing with heterogeneity, which has become frequent in Polish schools and kindergartens. This includes various aspects concerning differentiation in children and young people, such as individual developmentental characteristics, gender, socio-cultural environment, special educational needs or giftedness. Heterogeneity requires individualization of the educational process, which also applies to the teaching of foreign languages. This poses a challenge for many teachers, including foreign language teachers. In many respects Polish legislation regulates how to deal with heterogeneity and individualization in the educational context.

https://doi.org/10.14746/n.2022.58.2.3
PDF (Deutsch)

Bibliografia

Banach Cz. (2010), Polityka Edukacyjna (w:) Pilch T. (red.), Wielka Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. t. IV. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 524–528.

Boni M. (2009), Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Jaworska M. (2018), Nauczanie i uczenie się języków obcych młodzieży z dysleksją. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Karpińska-Szaj K. (2022), Niezwykłe dzieci, nieobce języki. O indywidualizacji w kształceniu językowym. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Peć B.A. (2021), Otwarte formy uczenia się i nauczania języków obcych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Podgórska-Jachnik D., Pracownia Doradczo-Badawcza EDBAD (2021), Raport merytoryczny Edukacja włączająca w Polsce – bilans otwarcia 2020. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Zawadzka-Bartnik E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Zawadzka-Bartnik E. (2010), Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ministerstwo Edukacji i Nauki, MEiN (2021), Pismo Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 lipca 2021 r. Nr DKO-WNP.4092.46.2021.DB. [Schreiben des Ministers für Bildung und Wissenschaft vom 8. Juli 2021. Nr. DKO-WNP.409 2.46.2021.DB.].

Ministerstwo Edukacji i Nauki, MEiN (2022), Pismo Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 marca 2022 r. Nr DKO-WNP.4092.46.2021.DB. [Schreiben des Ministers für Bildung und Wissenschaft vom 28. März 2022. Nr. DKO-W NP.4092.46.2021.DB.].

Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2012), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. In: Dz. U. 2012, poz. 977 z późn. zm. [Verordnung des Ministers für Nationale Bildung vom 27. August 2012 über den Kernlehrplan für die Vorschulerziehung und die allgemeine Bildung in bestimmten Schularten. In: polnisches GBl. 2012, Pos. 977 mit späteren Änderungen].

Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2015), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych nie¬dostosowaniem społecznym. In: Dz. U. 2015, poz. 1113 z późn. zm. [Verordnung des Ministers für Nationale Bildung vom 24. Juli 2015 über die Bedingungen für die Organisation von Bildung, Erziehung und Betreuung von Kindern und Jugendlichen mit Behinderungen, sozialer Fehlanpassung und dem Risiko sozialer Fehlanpassung. In: polnisches GBl. 2015, Pos. 1113 mit späteren Änderungen].

Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2017a), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. In: Dz. U. z 2017 poz. 356 z późn. zm. [Verordnung des Ministers für Nationale Bildung vom 14. Februar 2017 über den Kernlehrplan für die Vorschulerziehung und den Kernlehrplan für die allgemeine Bildung für die Grundschule, einschließlich für Schüler mit mittlerer oder schwerer geistiger Behinderung, für die allgemeine Bildung für die Branchenschule des ersten Grades, für die allgemeine Bildung für die auf die Berufstätigkeit vorbereitende Sonderschule und für die allgemeine Bildung für eine postsekundäre Schule. In: polnisches GBl. 2017, Pos. 356, mit späteren Änderungen].

Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2017b), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. In: Dz. U. z 2017 poz. 1591 z późn. zm. [Verordnung des Ministers für nationale Bildung vom 9. August 2017 über die Grundsätze der Bereitstellung und Organisation von psychologischer und pädagogischer Unterstützung in öffentlichen Kindergärten, Schulen und Einrichtungen. In: polnisches GBl. 2017, Pos. 1591, mit späteren Änderungen].

Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2017c), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. In: Dz. U. z 2017 poz. 1611 z późn. zm. [Verordnung des Ministers für nationale Bildung vom 11. August 2017 über Anforderungen an Schulen und Einrichtungen. In: polnisches GBl. 2017, Pos. 1611, mit späteren Änderungen].

Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2019), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. In: Dz. U. 2019, poz. 373 z późn. zm. [Verordnung des Ministers für nationale Bildung vom 22. Februar 2019 über die die Benotung, Einstufung und Versetzung von Schülern und Studenten an öffentlichen Schulen. In: polnisches GBl. 2019, Pos. 373 mit späteren Änderungen].

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, MNiSW (2019), Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. In: Dz. U. 2019, poz. 1450 z późn. zm. [Verordnung des Ministers für Wissenschaft und Hochschulwesen vom 25. Juli 2019 über die Anforderungen an die Ausbildung zur Vorbereitung auf den Lehrerberuf. In: polnisches GBl. 2019, Pos. 1450 mit späteren Änderungen].

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. In: Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm. [Gesetz vom 14. Dezember 2016. – Bildunggesetz. In: polnisches GBl. 2017, Pos. 59 mit Änderungen].

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20212022 (Zugang online: 20.02.2022)