Abstrakt
Tutoring means personalized cognitive, metacognitive and affective support of the individual to better guide him/her on the path of learning or teaching. It seems to be experiencing a revival of interest in this difficultperiod of the pandemic where education is increasingly conflicting between face-to-face and distance learning.
Tutoring is considered to be one of the most powerful devices for helping students succeed, but we propose to show its benefits also for teacher-researchers in the pedagogical aspect of their work. Our objective will be to synthesize the French and Anglo-Saxon experience that have long explored the positive impact of tutoring in the university context as well as to examine the conditions for its implementation in university courses in Poland.
Our experience as a tutor of university teachers - although not yet very rich - will allow us to analyze some concrete cases.
Bibliografia
Annoot E. (2001), Le tutorat ou « le temps suspendu ». "Revue des sciences de l'éducation ", 27(2), p. 383-402. Online : https://doi.org/10.7202/009938ar, [consulté le 11.06. 2022]. https://doi.org/10.7202/009938ar
Baudrit A. (2000), Le tutorat : un enjeu pour une pratique pédagogique devenue objet scientifique ? "Revue Française de Pédagogie ", 132, p. 125-153. https://doi.org/10.3406/rfp.2000.1039
Baumann, U., Shelley, M., Murphy, M., White, C. (2008), New challenges, the role of the tutor in the teaching of languages at a distance. " Distances et savoirs ". 6 (3) s.365-392. Online : https://ds.revuesonline.com/gratuit/DS6_3_05_Baumann.pdf, [consulté le 23.05.2022]. https://doi.org/10.3166/ds.6.365-392
Becchetti-Bizot, C., Houzel, G., Taddei F. (2017), Vers une société apprenante : rapport sur la recherche et développement de l'éducation tout au long de la vie. Ministère de l'Education de l'Enseignement supérieur et de la Recherche, Online : https://www.education.gouv.fr/vers-une-societe-apprenante-rapport-sur-la-recherche-et-developpement-de-l-education-tout-au-long-de-5843 [consulté le 6.06. 2022].
Borkowska N. (2018), Tutoring w edukacji. "Colloquium Edukacja - Polityka - Historia", 4/(32), s. 5-20.
Brzezińska A. I., Appelt K. (2013), Tutoring nauczycielski - tutoring rówieśniczy: aspekty etyczne. "Forum Oświatowe", 2(49), s. 13-29.
Brzozowski T.T. (2017), Tutoring jako alternatywna metoda edukacji. "Przedsiębiorczość - Edukacja [Entrepreneurship - Education] ", 13, s. 291-303. https://doi.org/10.24917/20833296.13.21
De Ketele J.M. (2010), La pédagogie universitaire : un courant en plein développement. "Revue française de pédagogie" 172, s. 5-13, Online : <http://journals.openedition.org/rfp/2168> [consulté le 8.05.2022]. https://doi.org/10.4000/rfp.2168
Gordon E.E., Gordon E.H. (1990), Centuries of tutoring. A history of alternative education in America and Western Europe. Lanham : University Press of America.
Kwaśny J., Żur A. (2018). Tutoring a kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych - studium przypadku Wydziałowej Indywidualnej Ścieżki Edukacyjnej. "Horyzonty Wychowania", 17(43), p. 85 94.
Karpińska-Musiał B. (2016), Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie. Ideologia - instytucja - dydaktyka - tutor. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Lebrun M. (2021), Pédagogie universitaire toujours en développement : un chemin partagé entre enseignants et conseillers. " Distances et médiations des savoirs" 34, Online : http://journals.openedition.org/dms/6280 , [consulté le 12.06.2022]. https://doi.org/10.4000/dms.6280
Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2016), "Metoda tutoringu innowacyjnym sposobem pracy wychowawczej, profilaktycznej i resocjalizacyjnej", Konkurs nr DE-WZP-262.1.8.2016, Online: https://archiwum-bip.men.gov.pl/zadania-publiczne/metoda-tutoringu-innowacyjnym-sposobem-pracy-wychowawczej-profilaktycznej-i-resocjalizacyjnej-konkurs-nr-de-wzp-262-1-8-2016.html, [consulté le 12.06.2022].
Pourcelot C. (2020), Le tutorat universitaire en France : quelles mises en oeuvre pour quelle évaluation et amélioration ? "La Revue LeeE", 2 Online : https://doi.org/10.48325/rleee.002.03 [consulté le 12.06. 2022].
Sarnat-Ciastko A. (2014), Czy mnie dostrzegasz, czy odpowiadasz na moje potrzeby? Obecnośc znaków rozpoznania w relacji tutorów i ich podopiecznych. Perspektywa uczniów. "Przegląd Badań Edukacyjnych. Educational Studies Review", 19 (2/2014), s. 43-60. https://doi.org/10.12775/PBE.2014.021
Sarnat-Ciastko A., (2015), Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Wagner L. (1990), Social and historical perspectives on peer teaching in education, (dans :) Foot H.C., Morgan M.J., et Shute R.H. (eds), Children helping children. New York : John Wiley et Sons, s. 21-42.
Wood D. (2000), Społeczne interakcje jako tutoring, (dans:) Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (eds.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, s. 214-245.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Jolanta Sujecka-Zając
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).