Nr 26 (2005)
Opis numeru

OD REDAKCJI

Niniejszy numer Neofilologa zawiera, w przeważającej mierze materiały prezentowane na konferencji Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Nauka języków obcych w dobie integracji europejskiej: tendencje, problemy, zadania”, która miała miejsce we wrześniu 2004 roku w Poznaniu. Sprawozdanie z konferencji wraz z protokołem obrad Walnego Zjazdu PTN zamieściliśmy w poprzednim, 25 numerze. Do referatów publikowanych w bieżącym numerze dołączamy sprawozdanie z dyskusji panelowej, która odbyła się w ostatnim dniu konferencji. Również 27 zeszyt będzie poświęcony tematyce dyskutowanej w Poznaniu. W przygotowaniu jest także tematyczny tom materiałów pokonferencyjnych „Nauka języków obcych w dobie integracji Europejskiej”. Jak zwykle tematyka poruszana na naszych konferencjach jest bardzo szeroka, czego obecny zbiór jest przykładem. W numerze zamieściliśmy referaty dotyczące problemów przekładoznawstwa w dydaktyce językow obcych (Anna Dolata-Zarod, Małgorzata Guławska, Janusz Sikorski, Izabela Wolańska-Zasępa) oraz nauczania języka specjalistycznego (Grzegorz Markowski). Joanna Mietła dokonuje próby oceny podręcznika w nauce języka czeskiego przez Polaków. Alfons Gregori i Gomis opisuje system edukacyjny jako obszar katalońskiej polityki językowej. Analiza porównawcza niemieckich czasowników modalnych (Jacek Barański), nauczanie przyimków angielskich (Katarzyna Piątkowska) oraz interpretacja transkrypcji fonetycznej (Dariusz Żyto) to tematy kolejnych artykułów. Dwa referaty poświęcone są stereotypom i charakterystykom narodowym w nauczaniu języków obcych (Krystyna Mikułka i Grzegorz Ziętała). W numerze zamieściliśmy także referat „Użyteczność technik informacyjnych i komunikacyjnych w integrującym podejściu autonomizującym” (Paweł Plusa) wygłoszony na konferencji PTN w Zielonej Górze w 2003 roku.

Na końcu zeszytu zamieszczamy wspomniane już sprawozdanie z dyskusji panelowej oraz komunikat o kolejnej konferencji przewidywanej w Lublinie we wrześniu 2005 roku.

Katarzyna Karpińska-Szaj

Pełny numer
PDF