Nr 22 (2003)
Opis numeru

OD REDAKCJI

Niniejszy numer Neofilologa zawiera, w przeważającej mierze, materiały prezentowane na naszej dorocznej konferencji, która miała miejsce we wrześniu 2002 w Katowicach. Sprawozdanie z konferencji zamieściliśmy wewnątrz numeru. Również kolejny zeszyt, przygotowywany przez organizatorów konferencji, poświęcony będzie tematyce dyskutowanej w Katowicach. Jak zwykle tematyka poruszana na naszych konferencjach jest szeroka, czego odzwierciedleniem są niniejsze artykuły. Izabela Marciniak poświęca uwagę europejskim standardom w kształceniu językowym oraz pracą nad ich polskimi odpowiednikami, zwracając szczególną uwagę na problematykę oceny i samooceny ucznia. Problem oceny efektywności bilingwalnego toku nauczania porusza Marzena Będkowska-Obłąk. Zagadnieniami strategii rozwoju sprawności językowych i możliwości ich treningu czy też transferu zajmują się Monika Kusiak a także Katarzyna Karpińska-Szaj (strategie czytania) oraz Ewa Witalisz (strategie pisania). Joanna Wilk-Racięcka zwraca uwagę na rolę jaką może pełnić dekompozycja semantyczna w budzeniu wrażliwości studentów na znaczenie używanych przez nich słów, których odpowiedników szukają często zbyt beztrosko w słowniku. Marek Laskowski proponuje natomiast włączenie nauczania związków frazeologicznych do praktyki szkolnej, co nie tylko wspomoże nauczanie słownictwa ale również gramatyki, a także sprawności komunikacyjnych. Anna Korzeniowska zwraca uwagę na konieczność nauczania sposobów werbalnego interpretowania danych zawartych w różnego rodzaju diagramach i wykresach. Na problem błędów popełnianych przez obcokrajowców posługujących się językiem polskim zwraca uwagę Maria-Elżbieta Sajenczuk. Tematykę nauczania dzieci podejmuje Kamila Sip a Aleksandra Wach przedstawia teoretyczne uzasadnienie dla wykorzystania muzyki i piosenek w nauczaniu języka.

Na końcu zeszytu zamieszczamy komunikat o kolejne konferencji PTN oraz deklarację członkowską dla zainteresowanych wstąpieniem w nasze szeregi.

Pełny numer
PDF