Nr 18 (1999)
Opis numeru

OD REDAKCJI

Zamieszczone w tym numerze artykuły są owocem dorocznej konferencji PTN, przebieg której opisała Z. Magnuszewska w sprawozdaniu umieszczonym na końcu. Numer obecny otwiera artykuł Judit Navracics, którego celem jest podważenie determinującej roli czynników biologicznych, a szczególnie wieku, w akwizycji języka. Pozostałe artykuły są wyborem wystąpień poruszających gamę problemów związanych z nową tendencją w glottodydaktyce - konstruktywizmem. Omówieniem podstawowych założeń konstruktywizmu zajmuje się P. Wolski. Różne przejawy nauczania związanego z podejściem konstruktywistycznym omawiają kolejne artykuły: W. Wilczyńska porusza pewne problemy autonomizacji ucznia, K. Wojtynek-Musik postuluje wprowadzenie form zadaniowych do procesu nauczania języka. K. Myczko zajmuje się problemem samokontroli i samooceny. M. Kusiak oraz K. Szaj-Karpińska opowiadają o wprowadzaniu interakcyjnych technik nauczania sprawności czytania. P. Płusa i A. Niżegorodcew skupiają się na problematyce kształcenia nowoczesnych i refleksyjnych nauczycieli aktywnie budujących swoją kompetencję zawodową. G. Grygiel oraz B. Gwiazda-Rzepecka relacjonują przeprowadzone badania nad postrzeganiem potrzeby i przebiegu autonomicznego procesu przyswajania języka w polskich warunkach oświatowych.

Pełny numer
PDF