Nr 5 (1992)
Opis numeru

OD REDAKCJI


W niniejszym numerze zamieszczamy niektóre z referatów wygłoszonych na sympozjum towarzyszącym VII Walnemu Zjazdowi (Białystok 1992) oraz nadesłany do redakcji artykuł A. Niżegorodcew. W artykule tym omówiono różne, występujące w literaturze przedmiotu, koncepcje dotyczące kompetencji komunikacyjnej, aby łatwiej można było określić zakres kompetencji w języku obcym. J. Zaniewski zwraca uwagę na konieczność wypracowania systemu kształcenia tłumaczy. B. Zagórska omawia mechanizm cross-referencji w różnych typach tekstów medycznych. A. Garstecka, na przykładzie autorskiego programu, wskazuje na sposób efektywizacji nauczania języka specjalistycznego. S. Ilienko ukazuje jak zachodzące zmiany polityczne wpłynęły na sytuację językową w Rosji, co powinno - je j zdaniem - znaleźć swoje odbicie w nauczaniu języka
rosyjskiego. A. Stelmaszuk omawia problem organizacji monologu w różnych stylach współczesnego języka rosyjskiego. C. Karolak wyjaśnia na czym polega glottodydaktyczna koncepcja podręcznika "Deutsch mal anders", którego jest współautorem. K. Myczko zajmuje się znaczeniem poleceń w rozwijaniu sprawności rozumienia tekstów, a w szczególności sprawności słuchania ze zrozumieniem. T. Siek-Piskozub wskazuje na miejsce gier i zabaw językowych w strukturze lekcji, a także sugeruje w jaki sposób nauczyciel sam może opracować gry współgrające z celami lekcji.


W numerze znajdują się także materiały sprawozdawcze z Walnego Zjazdu, protokół z pierwszego posiedzenia nowego Zarządu oraz sprawozdania z międzynarodowych konferencji, w których brali udział
członkowie Towarzystwa.

Pełny numer
PDF