SŁOWO WSTĘPNE
Oddajemy do rąk czytelników kolejny numer Neofilologa. Oprócz informacji dotyczących działalności Towarzystwa zawiera on część materiałów prezentowanych na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej nt. “Nauczanie języków obcych w Polsce współczesnej. Teoria, praktyka, sugestie na przyszłość”, która odbyła się w kwietniu 1991 r. w Katowicach (zob. Sprawozdania). Dalszy ciąg nadesłanych materiałów umieścimy w kolejnym numerze.
Prezentowane w niniejszym numerze artykuły są potwierdzeniem dążeń nauczycieli języków obcych do stosowania coraz doskonalszych sposobów oddziaływania glottodydaktycznego. Poszukuje się nowoczesnych modeli nauczania, w których uczeń i jego potrzeby stanowić będą centralny punkt układu glottodydaktycznego (Z. Magnuszewska); wypróbowuje metody, które stosując niekonwencjonalne techniki uaktywniają dyspozycyjność ucznia, jego zdolności i zainteresowania (K. Kieszkowska); postuluje dobór właściwych dla danego etapu nauczania technik (R. Hajczuk), materiałow i pomocy (J. Zaniewski i B. Szumilewicz), a także wzbogacanie treści nauczania o kontekst kulturowy (T. Siek-Piskozub); poszukuje się też efektywnych strategii uczenia się (K. Drozdział-Szelest); a także propaguje wzbogacenie umiejętności nauczycielskich o techniki psychoterapeutyczne, ułatwiające komunikację interpersonalną (W. Majewski).